B2B Online Marketing

B2B Online Marketing is de verzamelnaam voor alle marketingactiviteiten die via het web worden uitgevoerd door B2B bedrijven. Deze marketingacties worden dus voor en door bedrijven uitgevoerd die producten of diensten leveren aan de zakelijke markt. Onder online marketing verstaan we zaken als SEO, SEA, contentmarketing, e-mail marketing, lead nurturing, marketing automation, Inbound Marketing en Social Advertising.

Verschil B2B Online Marketing en B2C

Online marketing betekent dat voor het bereiken van marketing- en sales-doelstellingen het internet en andere digitale technologieën worden ingezet. Online Marketing voor B2B bedrijven is anders dan marketing die zicht richt op consumenten. Over het algemeen is de orderwaarde in Business-to-Business namelijk hoger en is de Customer Journey bij B2B langer. Dit zijn belangrijke elementen die in B2B Online Marketing meegenomen dienen worden.

zoekmachine

DMU in B2B Online Marketing

B2B Online Marketing verschilt daarom wezenlijk van B2C marketing. In Business-to-Consumer heb je vaak slechts met één beslisser te maken: de consument zelf. In de zakelijke omgeving wordt daarentegen met meerdere personen geschakeld die de aankoopbeslissing maken: de Decision Making Unit, of DMU. Hierin zitten personen met verschillende rollen, zoals influencers en decision makers. Daarom is het in B2B Online Marketing erg belangrijk om buyer persona’s te maken voor elk van deze rollen.

  • SEO - Search Engine Optimization

    SEO is de techniek die ervoor zorgt dat je bedrijf en je content goed vindbaar zijn via zoekmachines als Google en Bing. Zeker in B2B Online Marketing speelt SEO een zeer grote rol aangezien je met kwalitatieve content jouw ideale klant de informatie wilt bieden waar hij naar op zoek is en hem op deze manier naar jouw B2B website wilt trekken.

  • SEA - Search Engine Advertising

    Waar SEO in B2B Online Marketing staat voor lange termijn, staat SEA voor de korte termijn. Je ‘koopt’ met SEA (zoals Google Adwords of advertenties op Social Media-platforms als LinkedIn, Instagram, Twitter en Facebook) verkeer naar je website. Dit is een minder duurzame manier van Online Marketing omdat je investeert in eenmalige clicks naar je website en niet in duurzaam gevonden worden op je kwalitatieve content. Echter kan een goede mix tussen SEO en SEA erg succesvol zijn in B2B Online Marketing. Vooral het LinkedIn-platform is in B2B Online Marketing een interessante optie.

  • Inbound Marketing

    Wanneer het over B2B Online Marketing gaat, komt al snel Inbound Marketing ter sprake. Inbound Marketing draait om het creëren en delen van waardevolle content waarmee je potentiële klanten aantrekt door juiste en waardevolle content te produceren die je doelgroep helpt, in alle fases van zijn klantenreis. Met de juiste content, de juiste Call-to-actions naar content offers (zoals Whitepaper-downloads) en de juiste automatische opvolging via e-mail workflows (zie Marketing Automation), voed je je lead op en help je hem in het koopproces.

  • Marketing Automation

    Een krachtige tool in B2B Online Marketing – en onderdeel van Inbound Marketng - is Marketing Automation. Dankzij Marketing Automation-tools zoals HubSpot kunnen leads op een automatische manier gevolgd, opgevolgd en opgevoed (genurtured) worden. Dit gebeurt met slimme workflows en geautomatiseerde en gepersonaliseerde e-mails die je lead door het kooptraject en de Customer Journey heen begeleiden.

Meetbare resultaten dankzij B2B Online Marketing

Uiteindelijk zorgt het digitale karakter van B2B Online Marketing ervoor dat alle activiteiten meetbaar zijn. Zo is inzichtelijk welk onderdeel of welke content het meeste resultaat oplevert. Dashboards in HubSpot en Google Analytics geven hier goed inzicht voor. Hierdoor is je B2B Online Marketing eenvoudig te optimaliseren en bij te sturen.

Meetbare resultaten

E-mail marketing

95% van de consumenten die regelmatig online is heeft een e-mail account. Genoeg reden om e-mail als serieuze marketingtool te overwegen. E-mail marketing is een relatief goedkope marketingtool om grote aantallen bezoekers naar je website te krijgen. Dat geldt zowel voor nieuwe als bestaande klanten. E-mail marketing heeft bovendien een enorm goede ROI en is makkelijk te automatiseren door middel van Marketing Automation. Wil jij meer informatie over e-mail marketing? Bezoek dan onze e-mail marketing pagina

E-mail marketing

Plan direct in mijn agenda

Tijdens een call van ongeveer 30 minuten bespreken we al jouw vragen, doelstellingen en uitdagingen. Ik help je daarna graag verder met een aanpak die aansluit bij jouw behoeften.

Kies een tijdstip in mijn agenda en ik neem telefonisch contact met je op. Tot snel!

Erik Verpoort
Commercieel Directeur / Eigenaar