B2B Online Marketing is de verzamelnaam voor alle marketingactiviteiten die via het web worden uitgevoerd door B2B bedrijven. Deze marketingacties worden dus voor en door bedrijven uitgevoerd die producten of diensten leveren aan de zakelijke markt. Onder online marketing verstaan we zaken als SEO, SEA, contentmarketing, e-mail marketing, lead nurturing, marketing automation, Inbound Marketing en Social Advertising.
HubSpot
Online marketing betekent dat voor het bereiken van marketing- en sales-doelstellingen het internet en andere digitale technologieën worden ingezet. Online Marketing voor B2B bedrijven is anders dan marketing die zicht richt op consumenten. Over het algemeen is de orderwaarde in Business-to-Business namelijk hoger en is de Customer Journey bij B2B langer. Dit zijn belangrijke elementen die in B2B Online Marketing meegenomen dienen worden.
B2B Online Marketing verschilt daarom wezenlijk van B2C marketing. In Business-to-Consumer heb je vaak slechts met één beslisser te maken: de consument zelf. In de zakelijke omgeving wordt daarentegen met meerdere personen geschakeld die de aankoopbeslissing maken: de Decision Making Unit, of DMU. Hierin zitten personen met verschillende rollen, zoals influencers en decision makers. Daarom is het in B2B Online Marketing erg belangrijk om buyer persona’s te maken voor elk van deze rollen.
De kracht van B2B Online Marketing is dat dankzij internet en andere digitale middelen veel is te automatiseren en informatie uit meerdere bronnen is te combineren. Het oriëntatieproces voor een aankoop van zowel een particulier als een zakelijke klant vindt voor het overgrote deel online plaats en dat biedt kansen omdat daardoor veel inzichtelijk is. Een greep uit B2B Online Marketing-methodes is: SEO, SEA, Inbound Marketing en Marketing Automation.
De kracht van B2B Online Marketing is dat dankzij internet en andere digitale middelen veel is te automatiseren en informatie uit meerdere bronnen is te combineren. Het oriëntatieproces voor een aankoop van zowel een particulier als een zakelijke klant vindt voor het overgrote deel online plaats en dat biedt kansen omdat daardoor veel inzichtelijk is. Een greep uit B2B Online Marketing-methodes is: SEO, SEA, Inbound Marketing en Marketing Automation.
SEO is de techniek die ervoor zorgt dat je bedrijf en je content goed vindbaar zijn via zoekmachines als Google en Bing. Zeker in B2B Online Marketing speelt SEO een zeer grote rol aangezien je met kwalitatieve content jouw ideale klant de informatie wilt bieden waar hij naar op zoek is en hem op deze manier naar jouw B2B website wilt trekken.
Uiteindelijk zorgt het digitale karakter van B2B Online Marketing ervoor dat alle activiteiten meetbaar zijn. Zo is inzichtelijk welk onderdeel of welke content het meeste resultaat oplevert. Dashboards in HubSpot en Google Analytics geven hier goed inzicht voor. Hierdoor is je B2B Online Marketing eenvoudig te optimaliseren en bij te sturen.
Keizer Karelplein 32E
6511 NH Nijmegen (routebeschrijving)
T. 024 21 22 099
E. info@bureauvet.nl
KvK: 62295861
BTW-nummer: NL854751518B01
Rijnstraat 170
1079 HS Amsterdam
T. 020 45 62 533
E. info@bureauvet.nl
Wil je graag op de hoogte gehouden worden via de mail? Dat kan natuurlijk want we delen graag onze kennis en artikelen.
Direct inschrijven