Je B2B-website optimaal laten presteren op mobiel is hot. Zeker nu Google heeft aangekondigd dat dit vanaf heden meetelt in de zoekmachine ranking "mobile index". Oftewel mobile SEO wordt steeds belangrijker en is onmisbaar voor jouw bedrijf. Het hebben van een goede mobiele versie van je B2B-website is dus cruciaal om gevonden te worden en om je potentiële klant te helpen zijn weg te vinden naar jouw doelstellingen! Maar waar moet je beginnen?
Lees hoe je dit aan kunt pakken om je website om te toveren tot een responsive website of mobiele versie van je website.
Is je website nog niet aangepast voor mobiele apparaten of haken bezoekers op mobiel af? Dan wordt het tijd om hier actie op te nemen. Voordat je aan de slag gaat is het goed om te bepalen welke mobiele optie het beste bij jouw website past. Er zijn meerdere mogelijkheden:
Nadat je een keuze welke hebt gemaakt welk type mobiele website aansluit bij jouw B2B marketing strategie, kun je de website (laten) ontwikkelen.
Bij de ontwikkeling van je nieuwe mobiele B2B-website is het noodzakelijk om kritisch te zijn in de keuze van je webpartner. Kies een partner die een responsive website kan maken en let op:
Heb je een betrouwbare partner gevonden? Top! Dan kun je je mobiele website gaan optimaliseren voor een ultieme gebruikservaring.
Welke ideale bezoeker wil je aanspreken op je website? Welke intentie heeft deze bezoeker als hij of zij op jouw online kanaal navigeert? Hoe beter je deze vragen beantwoord hebt, hoe beter en succesvoller je je mobiele website inricht.
Aan de hand van buyer persona's en het in kaart brengen van de buyer journey krijg je beter inzicht in jouw potentiële klant. Op basis van alle insights kun je prioriteiten bepalen voor de inrichting en opbouw van je mobiele webpagina's. Zoals:
Zeker op mobiel is het van belang dat je keuzes maakt en informatie bewust actief of inactief maakt. Op deze manier geef je primaire content prioriteit en is er meer focus. Bijvoorbeeld: plaats de openingstijden knop bovenaan de homepagina op mobiel of vervang de uitgelichte nieuwsberichten door een button die leidt naar het nieuwsoverzicht om onnodige ruimte te besparen. Creëer op een dergelijke manier ingangen om sneller aan de informatiebehoefte van je potentiële klant te voldoen. Zo biedt je mobiele website een betere gebruikerservaring.
Naast de gebruikservaring is een snelle mobiele website noodzakelijk. Onnodig wachten voordat de webpagina geladen is op 4G? Killing voor mobile SEO, je bezoeker en ranking in Google!
Om de laadtijd op mobiel en leesbaarheid van je responsive B2B-website te verbeteren zijn er verschillende optimalisatie nodig:
Zorg met deze optimalisaties dat je website binnen 3 seconden op een scherm wordt getoond. Dit draagt bij aan een betere ranking in Google, minder bounce op je website en hiermee stoot je je concurrent van de bovenliggende positie in zoekmachines.
Hoe presenteert jouw website op mobiel? Daar heb je tools voor om dit te meten. Hieronder een overzicht van tools die je kunt gebruiken, naast Google Analytics, voor een goede analyse:
De technieken veranderen snel, de wensen van je bezoeker veranderen continue. Speel daarop in en werk continue met je webpartner aan de verbetering van je mobiele website. Een goede manier om dit te doen is via Growth Driven Design. Gebruik bovenstaande tools om inzicht te krijgen, keuzen te onderbouwen en daarop te optimaliseren.
Om je website mobiel vriendelijk te maken, hebben we de bovenstaande aanpak en tips op een rijtje gezet. Kom voorbereid voor de dag voordat je je mobiele website laat bouwen en optimaliseren: Download onze checklist met 10 tips voor je mobiele website.
Financieel Directeur / Eigenaar
Keizer Karelplein 32E
6511 NH Nijmegen (routebeschrijving)
T. 024 21 22 099
E. info@bureauvet.nl
KvK: 62295861
BTW-nummer: NL854751518B01
Rijnstraat 170
1079 HS Amsterdam
T. 020 45 62 533
E. info@bureauvet.nl
Wil je graag op de hoogte gehouden worden via de mail? Dat kan natuurlijk want we delen graag onze kennis en artikelen.
Direct inschrijven