Hahebo: Een succesvolle leadgenerator binnen 1 jaar

Bij Hahebo was ondanks de groei die het bedrijf doormaakte de website en alle communicatie die daarbij hoort het ondergeschoven kindje. Door de perfecte mix van grafisch ontwerp, techniek en online marketingkennis is er samen met Bureau Vet voor gezorgd dat de website uit is gegroeid tot een zeer succesvolle leadgenerator.

Download het succesverhaal van Hahebo

Succesverhaal Bureau Vet - Hahebo

Een persoonlijke benadering en sterke adviezen!

Bureau vet heeft met zorg onze inbound marketing en HubSpot onboarding verzorgd. Tegenwoordig helpen ze ons met het genereren van meer en betere leads met een doordachte inbound marketing strategie. Met een persoonlijke touch, snelle communicatie en sterke adviezen is Bureau Vet een perfecte marketingpartner voor ons!
Bron: Liz Ronnes - Marketing Manager Hahebo - 2018

Hahebo – dé handelsmaatschappij bij uitstek

Al meer dan 30 jaar staat Hahebo synoniem voor handel. Geen project is ze te gek. Zo is Hahebo actief met het
in- en opkopen van inventarissen, overtollige voorraden, faillissements- en partijgoederen en (horeca)
inventaris. Met een wereldwijd uitstekend netwerk aan in- en verkooppartijen heeft Hahebo een vaste stroom
aan voorraad en een altijd interessant aanbod voor haar klanten.

Hahebo - Succesverhaal bureau vet - bedrijfsfoto

De marketinguitdagingen van Hahebo

De uitdagingen van Hahebo waren bij de aanvang van de samenwerking met Bureau Vet drieledig. Het betrof
zowel

A. Het omslachtig werken met klantdata

B. Het gebrek aan inzicht in leads en klanten

C. En een moeizame uitrol van een online marketingstrategie

A. Geen centrale opslag van klantendata

Hahebo is bij uitstek een handelsorganisatie waarbij het grote internationale netwerk van groot belang is. Alles draait om de juiste handel binnen te halen en weer te verkopen naar de juiste partijen. Hierbij is 1-op-1 klantcontact van inkoop- en sales medewerkers essentieel. Echter, een centrale verzamelplek van klantendata was er niet. Zo had elke in- of verkoper van Hahebo zijn eigen methode ontwikkeld om zo effectief mogelijk zaken te kunnen doen, veelal door te werken met Excel lijsten en adresboeken vanuit Outlook. Naast een ineficiente werkwijze bestaat hierbij ook het bedrijfsrisico dat een medewerker zijn opgebouwde netwerk met zich meeneemt zodra hij opstapt. Het werd dus tijd voor een goed opgezette Customer Relation Management (CRM).

Bureau Vet - Case studie Hahebo - Geen CRM

B. Geen inzicht in leads & sales opportunities

Daarnaast ervoer Hahebo een ander bijkomend groot nadeel: Er werden te weinig nieuwe klanten toegevoegd aan het klantenbestand. En als zich een nieuwe klant meldde, werd deze niet tot amper opgevolgd binnen het sales proces door een gebrek aan proces en een geschikt systeem. Hierdoor had Hahebo amper inzicht in opportunities van bestaande klanten. Waar liggen concrete sales aanvragen, welke klanten hebben interesse getoond in bepaalde productgroepen, welke klanten zijn specifiek op zoek naar bepaalde artikelen, etc. Het werd dus tijd om de vele onoverzichtelijke Excel lijsten en de oude ‘rolodex’ in te wisselen voor een duurzame vorm van contact management.

succesverhaal bureau vet - hahebo - geen sales funnel-1

C. Moeizame uitrol online marketingstrategie

Ondanks de groei die Hahebo doormaakte, was de marketing als geheel een ondergeschoven kindje. De focus lag duidelijk op sales; niet vreemd uiteraard voor een handelsorganisatie pur sang. Maar de kracht van marketing werd nog niet optimaal benut. Zo had de website o.a. een lage conversiewaarde. Anders gezegd: nieuwe klanten wisten nog niet goed de weg naar Hahebo te vinden en werden onvoldoende geactiveerd om contact op te nemen. Het management van Hahebo zag hier een duidelijke kans voor de organisatie. Om die reden had Hahebo al een online marketeer aangesteld met veel SEO/SEA-affiniteit om online meer kansen te genereren. De wens was om dit naar een nog hoger niveau te tillen in een korte tijd.

Online-marketing

Download nu de case study en lees dit succesverhaal nog eens rustig door.

Download het succesverhaal van Hahebo

De strategische oplossingen voor Hahebo

Tijdens de exploratiefase hebben Hahebo en Bureau Vet een gameplan ontwikkeld om de eerdergenoemde uitdagingen van Hahebo te tackelen. Hierbij is gekozen om het gamplan op te splitsen in 3 fases:


1. Implementatie van Hubspot
2. Het aanpassen van de huidige website
3. En het starten met Inbound Marketing

1. Hubspot; de inbound marketingtool als oplossing

Om meer uit het huidige klantenbestand te halen, meer inzicht te krijgen in de diverse bedrijfscontacten van alle in- en verkopers én om een goede marketingstrategie te implementeren is door Hahebo gekozen om met Hubspot te werken: dé inbound marketingtool voor marketing & sales. Bureau Vet heeft als Hubspot Platinum Partner en specialist in inbound marketing Hahebo begeleid door de technische onboarding/migratie naar Hubspot. Het grote voordeel van Hubspot is dat de hele software draait om een uitgebreide CRM. Hierbij krijg je een 360° beeld van de binnengekomen leads en huidige klanten. In welke fase bevindt de lead zich (nog zoekende of bijna klaar om in contact met een salesmedeweker te komen), wat is het klik- en online gedrag, welke voorkeuren heeft hij/zij, via welke kanalen komen de leads binnen, etc.

Tijdens het onboardingsproces heeft Bureau Vet de fundering van een goede inbound marketingstrategie voor Hahebo gelegd door samen diverse workshops uit te voeren. Hier zijn de buyer persona’s bepaald, heeft een content audit plaatsgevonden en zijn de marketingdoelstellingen voor lange én korte termijn vastgelegd. Hiermee is de basis gelegd voor een optimale leadgeneratie, een hogere klantretentie en een betere online vindbaarheid van hun business. Allemaal gericht om nog meer handel te kunnen omzetten; de focus van Hahebo.


Bureau vet - Hubspot logo

2. Een website redesign – het fundament van marketing

Om een nieuwe marketingstrategie succesvol te laten zijn, was het belangrijk om eerst de bestaande website een facelift te geven. Op advies van Bureau Vet is gekozen om een compleet nieuw design van de homepage te ontwikkelen met een vernieuwde menustructuur. Dit alles met het oog op de gebruiksvriendelijkheid en conversie optimalisatie door het koppelen van de Wordpress website aan HubSpot. Bureau Vet heeft hierbij het volledige websiteproces doorlopen: van de ontwikkeling van de wireframes en het design tot de realisatie en oplevering van de nieuwe website. Door een mix van grafisch ontwerp, techniek en online marketingkennis hebben Bureau Vet en Hahebo gezorgd dat de website www.hahebo.com uit is gegroeid tot een succesvolle leadgenerator. Geheel in Hahebo huisstijl.

Mockups Hahebo

3. Opzetten van inbound marketingcampagnes

Om het aantal leads te vergroten, zijn er een aantal campagnes opgezet met uiteenlopende thema’s zoals het exporteren van handel, het onder de aandacht brengen van diverse productgroepen (badkameraccessoires en motoren) en het vergroten van het aantal nieuwsbrief abbonees. Deze campagnes zijn opgebouwd met verschillende offers zoals whitepapers en pillar pages ondersteund met pop-up forms, workflows en geautomatiseerde emailtriggers. De gemaakte offers zijn ondersteund door diverse blogs zodat Hahebo online een betere zichtbaarheid krijgt.

Om de juiste doelgroep van Hahebo te bereiken heeft Bureau Vet bij aanvang van de inbound campagnes Buyer Persona’s opgezet. Voor elke campagnes zijn uitgebreide keyword onderzoeken uitgevoerd om zo relevant mogelijke content te creëren voor de specifieke persona. Door gebruik te maken van social media, betaalde advertenties op Adwords en uitgebreide email-campagnes zijn de campagnes gepromoot om het online bereik te vergroten.

Daarnaast is het gemakkelijker gemaakt voor zowel de huidige klanten als de nieuwe klanten om hun product- en branche voorkeuren door te geven. Zo kan Hahebo veel gerichter mailings versturen naar haar huidige klantenbestand wat resulteert in hogere klantretentie en meer sales oppertunities (en dus deals).

succesverhaal bureau vet - hahebo - inbound marketing

“Geen gemakkelijk proces om de juiste snaar te raken”

De focus lag op verzoek van Hahebo bij de inbound campagnes primair op de partijhandel tak van Hahebo. Echter, het partijhandelassortiment bestaat vaak uit eenmalige producten die, zodra ze uitverkocht zijn, niet meer terugkeren in het assortiment. Dit maakte het lastig om langdurig houdbare campagne op te zetten. Bij dit proces hebben Bureau Vet en Hahebo moeten zoeken naar het juiste format voor inbound marketing. Gedurende het proces werd duidelijk wat de wensen waren van Hahebo als het ging om inhoud en de richting van de content. Daarnaast heeft Bureau Vet veel kunnen leren uit de eerste inbound campagnes en deze gegevens kunnen toepassen op latere campagnes om de conversieratio’s te verbeteren. Gaandeweg onstond steeds meer inzicht in de wensen van de klant en de doelgroep waardoor de juiste snaar voor Inbound marketing gevonden kon worden.

Erik Verpoort

Loop jij ook tegen marketinguitdagingen aan?

Ben je na het lezen van het proces van Hahebo benieuwd hoe we jou kunnen helpen met je website, inbound marketing en wat we kunnen betekenen voor jou bij HubSpot? 

Vraag informatie aan

Klik hier als direct een call met Erik wilt inplannen

Erik Verpoort - Eigenaar