Doelgroeponderzoek

mountians

Ken je klant met behulp van doelgroeponderzoek

Om je boodschap zo goed mogelijk te kunnen afstemmen is het zaak dat je jouw klant kent. Wie is die (potentiële) klant van jouw bedrijf nu eigenlijk? Doelgroeponderzoek richt zich op allerlei factoren die inzicht geven in de doelgroep. Denk daarbij aan:

Contact
“Je doelgroep in kaart brengen, dat kan met behulp van het opstellen van buyer persona's.”

Doelgroeponderzoek m.b.v. buyer persona's

Door het opstellen van buyer persona’s krijg je een duidelijk beeld van je doelgroep(en). Zo kun je exact in kaart brengen wie je (potentiële) klanten zijn en hoeveel je van hen weet. Daarna kun je een onderzoekstraject opstellen waarin je informatie gaat vergaren en onderzoek gaat doen om je beeld van deze persona’s steeds scherper te stellen. Door deze personen goed in kaart te brengen en ze leren te begrijpen kun je jouw marketing boodschap, je content en producten steeds beter op hen afstemmen. Kortom, persona’s zijn onmisbaar in je marketingplan.

Hoe werkt doelgroeponderzoek?

Door middel van doelgroeponderzoek kun je jouw persona’s en uiteindelijke doelgroep in kaart brengen. Doelgroeponderzoek kun je op veel verschillende manieren uitvoeren. Denk daarbij aan:

  • Je CRM database waarin je kenmerken en trends kunt ontdekken van je (potentiële) klanten
  • Je website statistieken waarin je gedrag van je bezoekers kunt afleiden
  • Je interne organisatie, o.a. je sales, inkoop en marketing afdeling, die veel met je klanten in contact zijn
  • De (potentiële) klanten zelf. Je kunt je huidige en mogelijke klanten onderwerpen aan vragenlijsten en interviews.

Interesse?

Heb je interesse in doelgroeponderzoek of het in kaart brengen van je buyer persona’s? Neem dan gerust eens contact met ons op. Onze marketing professionals geven je graag meer informatie over de mogelijkheden.

Direct contact met onze expert

Dennis van der Locht - Marketing Directeur

0485 - 520172 -
Dennis van der Locht