Conversie optimalisatie (CRO)

mountians

Waarom converteren mijn bezoekers (niet)?

Conversion Rate Optimization (CRO), of simpel gezegd conversie optimalisatie betekent uitvinden hoe en waarom bezoekers op je website converteren (of juist niet) en dat proberen te verbeteren om op die manier meer sales te genereren. CRO is detective werk waarbij je knelpunten in je website probeert te elimineren en je sterke punten nog beter probeert te maken. Je analyseert als het ware de reden waarom iemand niet converteert. Het is een continu proces van onderzoeken, analyseren, testen en optimaliseren.

Neem contact op
"CRO is detective werk waarbij je de knelpunten in je website probeert te elimineren en je sterke punten nog beter probeert te maken."

Het conversie optimalisatie proces

In het conversie optimalisatie proces kom je allerlei knelpunten tegen die bezoekers weerhouden van een conversie. Dit kunnen uiteenlopende zaken zijn. Zo kun je simpelweg de knopkleur van een call-to-action button veranderen om te kijken of bezoekers dan eerder op die button klikken. Het verbeteren van die knopkleur noemen we een tactiek t.b.v. conversie optimalisatie. Elke tactiek is als het ware een bouwsteentje van CRO, maar het vormt niet de fundering ervan. Het is dus enerzijds van belang dat je de bouwsteentjes gaat ontdekken, maar het is vooral ook belangrijk dat de strategie wordt beschreven waarmee je een continu proces van conversie optimalisatie kunt inrichten.

Waarom conversie optimalisatie?

Bij Bureau Vet zijn we van mening dat het van cruciaal belang is om te investeren in conversie-optimalisatie. Hiermee verbeter je namelijk de effectiviteit van al je marketingkanalen op structurele basis. Wanneer je conversie verbetert, dan verdien je meer met hetzelfde aantal bezoekers. Een bezoeker op je website levert dan dus gemiddeld meer op. Bij conversie-optimalisatie is het de kunst om kwantitatieve en kwalitatieve data met elkaar te combineren. Op die manier ontdek je niet alleen welk gedrag bezoekers op de site vertonen, maar kun je ook verklaren waarom bezoekers dat gedrag vertonen.

Meer over dashboards

De verschillende doelen van conversie optimalisatie

Conversie-optimalisatie kan verschillende doeleinden hebben. Dit zijn bijvoorbeeld:

  • De gebruiksvriendelijkheid van de website vergroten door knelpunten op de website te elimineren.
  • De bezoekers laten converteren naar betalende klanten door o.a. de inzet van verleidingstechnieken.
  • Maximaal rendement halen uit je online marketing inspanningen.

Bij conversie-optimalisatie rol je als het waren een strategie uit waarbij blokkades die ervoor zorgen dat bezoekers geen optimale ervaring hebben worden geëlimineerd. Door de knelpunten in de website structureel te verbeteren zal de conversieratio en daarmee gepaard het rendement op de marketingactiviteiten en orders stijgen.

Meer over doelen

Interesse in conversie optimalisatie (CRO)?

Wil jij graag de conversie op je website verbeteren, maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Neem dan gerust eens contact met ons op met de professionals van Bureau Vet. Binnen onze online marketing tak zijn diverse CRO-specialisten werkzaam die je graag voorzien van een passend advies.

Direct contact met onze expert

Rowena van de Vossenberg - Online Marketeer

0485 - 520 172 -
Rowena van de Vossenberg