Inbound Marketing: een krachtige magneet voor leads

Om prospects te bereiken en op een duurzame manier te binden aan jouw merk of bedrijf, moet je de wensen en behoeften van de klant centraal zetten. Wat wil jouw buyer persona, wat zijn zijn uitdagingen, waar heeft hij buikpijn van en hoe lost jouw dienst dat op? Dat is de kern van Inbound Marketing: het aantrekken van prospects, door het delen van waardevolle content die inspeelt op de onderwerpen die voor hen belangrijk zijn. Met de juiste aanpak zorg je ervoor dat klanten jou vinden, wat zorgt voor een continue stroom aan verkeer en leads.

Inbound Marketing
Elpress}
Jannes Voss | Eigenaar, https://www.elpress.com

Maakindustrie

60% meer leads door de nieuwe website en Inbound Marketing - Jannes Voss

Lees de case van Elpress

De kracht van content

Bij Inbound Marketing draait het om het vroegtijdig opbouwen van relaties met potentiële klanten, door waardevolle content aan te bieden die hen in elke fase van hun klantreis helpt. De achterliggende gedachte hiervan is dat door het creëren van waarde potentiële klanten zich interesseren voor jouw product of dienst. Zo breng je jouw bedrijf op een natuurlijk manier onder de aandacht en breng je een solide stroom aan leads op gang.

De basis van Inbound Marketing bestaat uit content marketing: een marketingstrategie waarbij je door de creatie van relevante content als een magneet potentiële klanten naar je website trekt op het moment dat ze je nodig hebben. Het is een samenspel tussen je website, content, social media, SEO, SEA en e-mailmarketing. Door de juiste content, op het juiste kanaal en het juiste moment aan te bieden, komen consumenten die op zoek zijn naar informatie vanzelf met jouw content in aanraking wanneer het hen uitkomt. Hierdoor is er alle aandacht voor jouw content. Met waardevolle content in de vorm van blogs, whitepapers, artikelen, video's, e-books laat jij zien dat je kennis van zaken hebt. Ook  vergroot je je online vindbaarheid in zoekmachines (SEO), omdat jouw website beter gerankt wordt. Met de juiste aanpak realiseer je een groei in traffic en trek je potentiële kandidaten aan. 

Meer weten over Inbound Marketing? Bekijk dan deze blog of download de whitepaper.

5 voordelen van Inbound Marketing

  • Een continue stroom aan verkeer en leads
  • Meer potentiële klanten
  • Sterke en duurzame klantrelaties
  • Een betere online vindbaarheid
  • Positionering van jouw bedrijf als kennisleider
Bureau Vet - Marketing automation - email marketing_s

Hoe werkt Inbound Marketing?

Bij Inbound Marketing draait alles om langdurige en duurzame relaties opbouwen met potentiële klanten. Dit doe je door jouw klant zo goed mogelijk te ondersteunen in zijn klantreis. Inbound Marketing is gebaseerd op de Flywheel-filosofie die het proces beschrijft van stranger, naar lead, naar klant tot promoter. Dit proces volgt de volgende 3 fases:

  • Attract
  • Engage
  • Delight
HubSpot flywheel
  • Attract

    Attract

    In de basis draait het om het aantrekken van potentiële klanten door relevante content aan te bieden in de vorm van blogs, whitepapers, podcastst, e-books, social media of video. Door deze content op je website te publiceren creëer je een goede positie in online zoekmachines (SEO). Zo wordt je sneller organisch gevonden door potentiële klanten die op zoek zijn naar deze informatie. 

  • Engage

    Engage

    In deze fase zorg je dat je met je prospects in contact komt om een langdurige relatie met ze op te bouwen. Dat doe je eerst door leads op een gerichte en sympathieke manier warm te houden met informatie die voor hen van waarde is. Op het juiste moment treed je met ze in contact of nemen prospects contact met jou op. In deze fase laat jij  jouw meerwaarde zien en help je de klant in zijn klantreis. 

  • Delight

    Delight

    Ook na het sluiten van de deal blijf je investeren in de relatie met bestaande klanten. Met helpende content, goede diensten een optimale klantenservice zorg je ervoor dat klanten tevreden blijven, langer klant blijven en misschien zelfs wel ambassadeurs van jouw bedrijf worden. Hou dat positieve gevoel vast en blijf klanten enthousiasmeren voor je bedrijf en diensten.

  • Fase 1 | Technische onboarding

    Heb je gekozen voor HubSpot? Dan zorgen wij er in de onboarding fase voor dat Hubspot optimaal is ingericht voor jouw situatie. Denk hierbij aan het koppelen van formulieren op je website en het inrichten van templates. Ook als je niet kiest voor HubSpot zorgen wij dat essentiële tools zoals Google services (denk aan Analytics en Google Search Console) goed zijn ingericht.

  • Fase 2 | Kick-off workshops

    Tijdens de kick-off workshops willen we zoveel mogelijk leren over jouw business. Tijdens deze sessie stellen we samen vast: 

    • Wie jouw buyer persona’s ofwel je ideale klanten zijn
    • In welke markt(en) zij zich bevinden
    • Welke content, gericht op jouw buyer persona’s, al aanwezig is
    • Wat we gezamenlijk willen bereiken met Inbound Marketing. We kijken zowel naar jouw bedrijfsdoelstelling als de sales- en marketingdoelstellingen
  • Fase 3 | Content mapping

    Daarna is het tijd om samen een richting te bepalen voor de eerste campagnes. Een belangrijke vraag is: welke thema's zijn belangrijk voor jouw potentiële klant? Hier gaan we niet zomaar op basis van onderbuikgevoel te werk. Integendeel! Na een uitgebreid zoekwoorden onderzoek wordt bepaald waar daadwerkelijk zoekvolume op zit. Zo ontdekken we waar jouw ideale klant op zoekt en hoe we hier het beste op kunnen inspelen. Vervolgens houden we een gezamenlijke brainstormsessie in en bepalen we de thema's en topics. 

  • Fase 4 | De eerste Inbound Campaign

    Nu kunnen we echt beginnen! Het campagnethema is bepaald en de onderwerpen voor elke fase van de klantreis zijn ingevuld. De content wordt door ervaren copywriters geschreven en door het team van Vet Digital online uitgerold en in de markt gezet.

  • Fase 5 | Meten is weten

    In deze fase kijken we of de campagne werkt zoals we hadden voorspeld en of de vooraf gestelde doelstellingen zijn behaald. Er zijn binnen campagnes diverse optimalisaties mogelijk. Denk hierbij aan het uitbreiden van blogs, het aanpassen van call-to-action buttons, analyse door middel van A/B testen, et cetera. Door non-stop te analyseren en te optimaliseren zorgen wij dat de kwaliteit van leads optimaal blijft en dat het aantal leads zoveel mogelijk wordt vergroot.

Wil je nog meer van onze diensten bekijken? Dat kan!Onze diensten

Wij helpen bedrijven groeien

Als Growth Agency denken wij met bedrijven mee van strategie tot aan uitvoering. Samen gaan we jouw bedrijfsdoelstellingen behalen! 

Met ons team van specialisten gaan we op zoek naar een strategie die past bij jouw bedrijf en zorgen we dat potentiële klanten jou vinden in plaats van jij hen.

Vet Grows

Ook groeien met Inbound Marketing?

Met ons team van specialisten hebben we de ideale mix om de meest succesvolle inbound campagnes te ontwikkelen.

Plan direct in mijn agenda

Tijdens een vrijblijvende call van ongeveer 30 minuten bespreken we al jouw vragen, doelstellingen en uitdagingen. Ik help je daarna graag verder met een aanpak die aansluit bij jouw behoeften.

Kies een tijdstip in mijn agenda en ik neem telefonisch contact met je op. Tot snel!

Erik Verpoort
Commercieel Directeur / Eigenaar