Zo werk je met internationale teams in HubSpot

HubSpot wordt door steeds meer multinationals gebruikt als CRM om de marketing-, sales- en serviceprocessen te ondersteunen. En dat is niet vreemd. HubSpot maakt het namelijk mogelijk om eenvoudig met meerdere internationale teams gescheiden in één portal te werken.

Het komt nog zeer regelmatig voor dat bij multinationals de verschillende regio’s in verschillende systemen werken: bijvoorbeeld in Europa HubSpot, in Amerika Dynamics en Salesforce in Azië. Het probleem: het is complexer rapporteren over alle regio’s heen wanneer in diverse systemen wordt gewerkt, met dure integraties als noodzaak. Een uniforme marketing-, sales- en service-werkwijze is eveneens lastig te borgen. De oplossing? Alle internationale teams gescheiden laten werken in HubSpot Enterprise.

Wat is HubSpot Marketing Hub Enterprise?

Kies je er als organisatie voor om alle internationale marketing- en sales-activiteiten in één CRM te borgen én ieder onderdeel zijn eigen website/domein wil handhaven, dan is HubSpot Marketing Hub Enterprise in combinatie met Business Units een interessante oplossing. Zeker wanneer de organisatie bestaat uit verschillende merken of een moeder-dochter structuur heeft, is HubSpot Marketing Enterprise of CMS Enterprise een uitkomst.

HubSpot Marketing Hub Enterprise is Marketingsoftware voor het schalen van meerdere teams zonder de complexiteit. Marketing Hub Enterprise maakt het mogelijk voor meerdere marketing-teams in meerdere landen om in één tool te werken waardoor er in alle landen en business units van een organisatie een uniforme werkwijze ontstaat en er aan het management toch gerapporteerd kan worden over alle landen heen. HubSpot Enterprise biedt ruimte voor 300 hiërarchische teams.

Alle internationale teams in één tool 

Wanneer de organisatie bestaat uit verschillende merken, meerdere landenorganisaties of een moeder-dochter structuur heeft, is het vaak lastig om één structuur aan te houden en het overzicht te bewaren. HubSpot heeft een licentie waarmee jij jouw organisatie samen kunt bundelen en toch alle merken of bedrijven apart kunt managen: HubSpot Marketing Hub Enterprise. Deze licentie werkt met Business Units, waardoor je je (internationale) teams kunt scheiden, maar wel alles in dezelfde tool kunt beheren. Hetzelfde geldt voor de verschillende websites en web-domeinen wanneer de web-omgeving in HubSpot CMS is ontwikkeld. Lees hierover ook ons blog ‘Zo manage je als multinational meerdere websites in HubSpot CMS’.

HubSpot Business Units 

Met de inzet van HubSpot Business Units in combinatie met een HubSpot Enterprise-licentie kun je per team, business unit of land een aantal belangrijke zaken in HubSpot scheiden. Denk aan de contacten in het CRM, de leads, de deal-pipelines of de tickets per land. Dit is overzichtelijk te scheiden op zo’n manier dat medewerkers geen toegang hebben tot data van andere business units of landen. Per medewerker maar ook per team kunnen rechten toegekend worden. Daarnaast kun je per persoon de taal, munteenheid en de tijdzone van de portal aanpassen.

HubSpot-advies voor internationale teams

Hoe gebruiksvriendelijk HubSpot ook is, het stroomlijnen van de marketing-, sales- en service-processen voor internationale teams kan complex zijn. Ons advies wanneer je met internationale teams in HubSpot wilt werken: begin allereerst met een grondig workshop-traject om de complete situatie in kaart te brengen en doe dit met de juiste stakeholders van elk land of elke business unit. Kies daarna een pilot team en start met het inrichten van HubSpot voor één land. Zo zorg je dat er een default HubSpot CRM wordt ingericht. Pas wanneer hier alle instellingen goed staan en de basis op orde is, is het tijd om het uit te rollen naar de overige landenteams. Start dus klein en breid daarna uit. Growth Driven Design noemen we dat.

Alles wat je moet weten over HubSpot

In de HubSpot-demo kun je ervaren hoe het HubSpot CRM in de praktijk werkt. Vraag nu een vrijblijvende demo aan!