Zó kun je smart content gebruiken in het HubSpot CMS

Met smart content kun je op één pagina verschillende versies van je content tonen. Zo kun je bijvoorbeeld contacten die op mobiel surfen een kortere tekst laten zien bij bezoek aan je webpagina dan contacten die via desktop komen. Of mensen die Duits spreken Duitse content tonen i.p.v. Engels. En als je slim omgaat met je contactlijsten, kun je zelfs passende content per buyer persona tonen. In deze blog vertel ik je hoe je smart content kunt inzetten in het HubSpot CMS om ook zo’n gepersonaliseerde gebruikerservaring te realiseren.

Wat is smart content precies?

Door smart content in te zetten doe je aan contextual marketing: waarbij rekening gehouden wordt met de context van de bezoeker of lezer zodat de content aangepast kan worden aan de interesses of het klikgedrag van deze bezoeker of lezer. Deze context wordt bepaald door eerder verzamelde data.

Smart content staat ook wel bekend als ‘dynamic’ of ‘adaptive’ content. Met smart content kun je de inhoud van je website, advertentie of e-mail dynamisch maken zodat het zich aanpast aan de context van de lezer. Er ontstaat een gepersonaliseerde gebruikerservaring die garant staat voor gemiddeld 20% meer conversie op websitepagina’s.


Hoe werkt smart content in HubSpot?

Het gebruik van smart content klinkt misschien ingewikkeld, maar dat valt reuze mee. Als een internetgebruiker op je website, advertentie of e-mail komt, zal HubSpot eerst controleren of er eerder HubSpot cookies zijn geïnstalleerd bij deze persoon. Als dat zo is, kan HubSpot hier vaak al de benodigde informatie uithalen om te kijken of er een match is met de ingestelde smart content factoren. Mocht dit niet zo zijn, zal HubSpot proberen om zoveel mogelijk informatie te winnen uit browserinstellingen en dan kijken of er een match is.

Als er wél een match plaatsvindt, dan toont HubSpot de content die hiervoor ingesteld is.


Wat voor soort variabelen voor smart content zijn er beschikbaar?

In het HubSpot CMS (alleen beschikbaar voor HubSpot Marketing Hub Professional en Enterprise) heeft een ontwikkelaar of marketeer de keuze uit verschillende factoren waarop smart content keuzes gebaseerd kunnen worden, namelijk:

  • Country

Afhankelijk van het land waaruit deze bezoeker of lezer komt. Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen dat bepaalde producten of diensten niet verkrijgbaar zijn in bepaalde landen. Deze pagina’s kun je met smart content dan achterwege laten of anders tonen op je website.

  • Device type

Met deze variabele kun je smart content inzetten om gebruikers van mobiele apparaten andere content te tonen dan gebruikers van een computer, zonder een aparte mobiele website te hoeven te maken.

  • Referral source

Verkeer dat afkomstig is van een bepaalde URL kun je passende content tonen. Mochten zij van een landingspagina komen die over een bepaald onderwerp gaat, kun je met smart content hier verder op in gaan.

  • Preferred language

Smart content op basis van taalvoorkeur, zodat je de content op een websitepagina meertalig kan maken. Dan hoef je geen extra pagina’s per taal meer aan te maken.

  • Contact list membership

Indien dit contact al in jouw CRM staat, kun je de smart content aanpassen afhankelijk van in welke contactlijst deze bezoeker staat.

  • Contact lifecycle stage 

In HubSpot heb je de volgende lifecycle stages: het begint bij subscriber, dan lead, marketing qualified lead (MQL), sales qualified lead (SQL), opportunity, customer en als laatste evangelist. Een subscriber is iemand die net bekend is met jouw bedrijf en zich heeft aangemeld voor jouw nieuwsbrief maar verder nog geen interactie heeft gehad. Een evangelist is iemand die zo’n grote fan is van jouw bedrijf dat hij of zij jou promoot in zijn of haar netwerk. Het is vanzelfsprekend dat je een subscriber of lead een andere informatiebehoefte heeft dan een evangelist. Met smart content kun je dit toepassen.

GIF smart content HubSPot-1

Smart content gebruiken voor je Buyer Persona's en je Buyer's Journey

In een Inbound Marketing campagne maak je voor je bedrijf verschillende Buyer Persona’s en dus ook verschillende content per Buyer Persona. Indien je in HubSpot je Buyer Persona’s hebt ingesteld, kun je ook op basis hiervan smart content segmenteren. Je kunt in HubSpot je contactenlijst opbouwen en dan een segmentatie op basis van Buyer Persona instellen.

Als je Buyer Persona's hebt opgesteld, dan ben je ook bekend met de Buyer's Journey. Als iemand al eens een content offer heeft gedownload welke aansluit bij de awareness fase uit de Buyers Journey, dan wil je niet dat hij of zij opnieuw een content offer uit de awareness fase krijgt toegestuurd. Dan wil je content onder de aandacht brengen die beter past in de consideration fase.

Dit moet je niet vergeten...

Een thank you page (de pagina waar je iemand naartoe stuurt nadat hij of zij een formulier heeft ingevuld) is niet geschikt voor smart content. Het systeem is niet in staat om metéén na het invullen van het formulier de smart content factoren bij te werken. Dus als iemand bepaalde keuzes invult in een formulier en daardoor binnen een bepaald buyer persona valt, kun je hier niet meteen in de eerstvolgende pagina gebruik van maken.

SMART content wordt niet geïndexeerd in Google. Als jouw bedrijf zich richt op klanten die verschillende talen spreken, heb je nog steeds een meertalige website nodig. Je kunt dit niet volledig opbouwen uit SMART content, want dan zul je maar in één taal geïndexeerd worden. Het is dus vooral handig voor kleine stukjes content die niet geïndexeerd hoeven worden.

Zo test je smart content in HubSpot

HubSpot biedt de mogelijkheid om je smart content te testen. Als je smart content in je e-mail hebt verwerkt kun je een preview bekijken. Klik op het oogje bovenaan in de verticale linker balk in de e-maileditor. Daar kun je een preview kiezen op basis van device en op basis van contactsoort.

In de webpagina editor van HubSpot kun je dezelfde balk terugvinden met het oogje. Daar kun je vervolgens kiezen uit verschillende opties: Preview as a specific contact, preview page from a specific country, preview page in a specific language of preview page from a specific traffic source.  

Vraag een gratis HubSpot demo aan!

In deze blog wordt één van de vele functionaliteiten van HubSpot beschreven. In een vrijblijvende HubSpot demo laten we jou zien hoe HubSpot kan bijdragen aan jouw uitdagingen.