Website laten maken? Dit moet je nooit vergeten

Een eerste indruk creëer je in drie seconden. Dat geldt ook voor een bezoeker van je website. Ook die heeft binnen drie seconden al een eerste indruk over je bedrijf en/of merk. Wil je een website laten maken? Dan is het goed om eerst na te denken over wie je wilt bereiken met je website en welke indruk je achter wilt laten bij je bezoekers voordat je daadwerkelijk start met het bouwen van je B2B website. In dit blog geeft Bureau Vet je alvast wat stof tot nadenken.

Wat is het doel van je website?

Wil je mensen informeren of juist activeren? Wanneer je een website wilt laten maken, dan is het goed om eerst na te denken over het doel van je website. Er zijn namelijk tal van doelen te bedenken die je na kunt streven met een website. Zo kun je met een website bezoekers informeren over je bedrijf of product(en), kun je een website gebruiken om leads te verzamelen of kun je (online) verkopen via je website. Bij ieder doel hoort een andere websitestrategie, een uniek design en vaak ook andere technieken.

Wie is je doelgroep?

Met een website kun je veel mensen bereiken, maar welke mensen wil je nu eigenlijk het liefste bereiken? Want dat is waar het echt om draait, dat is namelijk je doelgroep. Het is belangrijk om je website aan te laten sluiten bij de wensen en behoeften van je doelgroep. Waar zijn deze personen naar op zoek en wat hopen ze te vinden op jouw website? Ook niet onbelangrijk is de taal die je hanteert. Is een Nederlandstalige website voldoende of is het beter om een meertalige website te bouwen? Daarnaast is ook de zogenoemde tone of voice belangrijk. Ouderen willen veelal aangesproken worden in de u-vorm, terwijl jongeren liever in de je-vorm worden aangesproken. Genoeg vragen dus waar je een antwoord op dient te vinden. Wil je een nieuwe website laten maken? Doe dan eerst onderzoek naar de doelgroep waarvoor je hem maakt!

Interessante en geoptimaliseerde content

Misschien wel het onderdeel waar iedereen voorafgaand aan de bouw van een website het minste over nadenkt maar wat wel heel erg belangrijk is: de content voor de website. Met de content, tekst en beeld, vertel je het verhaal van jouw bedrijf. Voordat je over het design van je website na gaat denken is het van belang om te bedenken wat je wilt vertellen en hoe dat je de content wilt presenteren.

Content is niet alleen belangrijk voor je bezoekers, maar is ook van belang voor de vindbaarheid in zoekmachines zoals Google. Wist je bijvoorbeeld dat je de content zo kunt optimaliseren dat zoekmachines de content eerder tonen? Een handige tool bij het optimaliseren van content voor zoekmachines is de Yoast SEO tool voor Wordpress. Deze tool geeft tips over hoe je jouw content verder kunt optimaliseren. Wil je een website laten maken? Lees dan ook eens onze whitepaper over Inbound Marketing of ons blogartikel: Optimaliseer je website met de Yoast SEO plugin.

Denk goed na over je menustructuur

Wanneer je weet wat het doel is van je website, wie je doelgroep is en welke content je wilt delen kun je over de structuur van je website na gaan denken. Het is belangrijk dat je bij het bedenken van de (menu)structuur van je website niet vanuit je bedrijf denkt maar juist vanuit je (potentiële) klant. Welke informatie wil de klant vinden op je website en hoe ga je deze informatie overzichtelijk op je website presenteren? En wist je bijvoorbeeld dat een goede menu-structuur uit maximaal zeven hoofdmenu items bestaat, inclusief home-button en contactknop? 

Ontdek enkele best practices bij het ontwikkelen van de menu-structuur

Het design van je website

Een website is het online visitekaartje van je onderneming en vertelt het verhaal achter je onderneming. Het is daarom zaak dat je jouw bedrijfsverhaal door vertaald naar een webdesign waarmee je jouw doelgroep aanspreekt. Daarnaast moet je bij het design van je website ook rekening houden met alle andere communicatiemiddelen die je voor je bedrijf inzet. Zorg ervoor dat je website en alle andere communicatiemiddelen op elkaar aansluiten en elkaar versterken.

De technische kant van je website

Naast de content en het webdesign is ook de techniek van een website van belang wanneer je een website laat maken. Techniek is meer dan alleen ervoor zorgen dat de website te bekijken is. Onder website techniek verstaan we onder andere:

  • Een goede domeinnaam
  • Een snelle website
  • Een gebruiksvriendelijk CMS zodat je zelf ook aanpassingen aan je website door kunt voeren
  • Technische optimalisaties voor de vindbaarheid in zoekmachines

Meten is weten; koppel deze handige tools aan je site

Heb je een website laten maken? Vergeet dan vooral niet om onderstaande tools in te richten en aan je website te koppelen:

  • Google Analytics
    Met Google Analytics kun je jouw website analyseren. Hoeveel bezoekers trekt je website, hoe komen deze bezoekers op je website, wat doen deze bezoekers op je website, hoelang blijft een gemiddelde bezoeker op je website etc. Aan de hand van de resultaten kun je jouw website verder optimaliseren, zodat deze nog beter aansluit bij de wensen en doelen van je bezoeker(s).

  • Search Console
    Ontdekken wat bezoekers intypen in Google voordat ze op je website terecht komen? Met Google Search Console breng je de zoekgegevens voor je website in kaart.
  • Google Mijn Bedrijf
    Wil je dat jouw bedrijf op Google wordt vermeld? Met Google Mijn Bedrijf maak je een bedrijfsvermelding mogelijk in Google.

Een website laten maken

Wil jij een website laten maken die past bij jouw doelgroep en volledig is geoptimaliseerd voor zoekmachines? Informeer dan eens bij Bureau Vet. Onze professionals kunnen je voorzien van een passend advies op het gebied van een website die aansluit bij je doelgroep en ook nog eens geoptimaliseerd is door middel van zoekmachinemarketing (SEO). Neem gerust eens contact met ons op.

Meer informatie over een succesvolle website?

 

 Wil je tips voor een succesvolle website? Download dan snel onze whitepaper.