Wat kost online adverteren?

Op het internet vind je een breed scala aan online platformen waarop je als bedrijf je producten en diensten kunt promoten via SEA. Zo kun je bijvoorbeeld adverteren op Google Ads (voorheen AdWords), Facebook en LinkedIn.

De kosten van online adverteren verschillen per platform en worden vaak berekend aan de hand van afrekenmodellen. In dit artikel geven wij je meer uitleg over deze modellen.

Afrekenmodellen online adverteren

Online advertentieplatformen zoals Google en Facebook werken veelal met afrekenmodellen. Afrekenmodellen zijn rekenmodellen die online platformen gebruiken om de kosten voor online adverteren te berekenen. Vaak heb je als adverteerder de mogelijkheid om te kiezen welk afrekenmodel je wilt hanteren. Er zijn in principe drie verschillende afrekenmodellen:

  • Kosten per klik (CPC)
  • Kosten per duizend vertoningen (CPM)
  • Kosten per acquisitie (CPA)

Wil je alvast meer informatie over online adverteren? In onze whitepaper 'online adverteren' leggen we het precies uit. Download direct onze whitepaper!

Kost per klik (CPC)

Kost per klik vaak afgekort CPC (Cost per Click) genoemd houdt in dat je iedere keer dat iemand op jouw advertentie klikt een bepaald bedrag betaalt. De hoogte van bedrag wat je betaalt is afhankelijk van verschillende factoren zoals onder andere de concurrentie. Zijn er veel bedrijven die binnen een bepaalde doelgroep of op een bepaald zoekwoord adverteren dan ligt de prijs per klik vaak hoger dan bij een zoekwoord of doelgroep met een lage concurrentie. Als adverteerder kun je aangeven hoeveel iedere klik je maximaal mag kosten en wat je maximale budget voor een bepaalde periode is.

Voorbeeld:

Jan kiest er voor om een maximum kost per klik van € 1,50 in te stellen voor zijn advertentie. Daarnaast stelt Jan een maximum dagbudget van € 5,00 in. Er van uitgaande dat Jan voor iedere klik ook echt € 1,50 dient te betalen. Kunnen er op een dag maar drie personen op zijn advertentieklikken (3 x € 1,50 = € 4,50). Een vierde klik bij een kost per klik van € 1,50 is niet mogelijk omdat dan het dagbudget wordt overschreven.

Kosten per duizend vertoningen (CPM)

CPM staat voor Cost per Mille, in het Nederlands kosten per duizend vertoningen. Wanneer je kiest voor het afrekenmodel CPM betaal je een vast bedrag per duizend vertoningen. Wil je dat zoveel mogelijk mensen jouw advertentie zien, dan is CPM wellicht een goed model voor jou. Nadeel van dit model is dat ook echt iedere vertoning geld kost terwijl dit niet wil zeggen dat deze persoon jouw advertentie ook echt gezien heeft. 

Kosten per acquisitie (CPA)

Wanneer je kiest voor het model kosten per acquisitie (Cost per Acquisition) dan betaal je voor een bepaalde prestatie. Denk bijvoorbeeld aan een conversie of sale. Wordt een conversie behaald dan betaal je ook pas de kosten. Bij dit model kies je er voor om resultaatgericht af te rekenen. Ook bij deze variant kun je vaak een maximum bedrag met acquisitie en per periode bijvoorbeeld per dag instellen.

Advertentiekosten

Wanneer je kiest voor online adverteren dan betaal je als adverteerder rechtstreeks de advertentiekosten aan het netwerk waarop je adverteert. Kies je er voor op met behulp van Ads/AdWords te adverteren, dan betaal je de advertentiekosten direct aan Google. Een groot voordeel van online advertising is dat je het budget zelf in de hand hebt.

Adverteren op online platformen is relatief goedkoop. Zo kun je op Facebook al adverteren vanaf € 5,- per dag en draai je een Ads-campagne al voor slechts enkele tientjes per maand. Je bepaalt zelf hoeveel je maximaal per maand uitgeeft aan het online adverteren. Online adverteren kan dan ook voor zowel de kleine als grote ondernemer een interessant marketingmiddel zijn waarmee maximaal online rendement behaald kan worden. 

Wil je meer weten over online adverteren?

Er zijn veel mogelijkheden wanneer je kiest voor online adverteren. In onze speciale whitepaper "Online Adverteren' leggen wij je uit welke mogelijkheden van online adverteren er allemaal zijn en hoe je als bedrijf effectief en kostenefficiënt je doelgroep kunt bereiken. Je kunt de whitepaper makkelijk en snel downloaden via bovenstaande button.