Wat is Marketing Automation?

Marketing Automation

Wanneer je als marketeer volop bezig bent met het produceren van waardevolle content voor je business en daarmee een solide stroom aan leads genereert, dan is het tijd om eens na te denken over Marketing Automation. Met Marketing Automation software is het namelijk mogelijk om je marketing grotendeels te automatiseren. Met Marketing Automation kun je je leads op een slimme manier nurturen, totdat ze klaar zijn voor het kopen van een dienst of product. Lees snel verder wat Marketing Automation is en wanneer je de software kunt gebruiken in jouw marketing.

Met marketing Automation naar ‘the next level’

Wanneer je al aardig op weg bent met het scoren van leads voor je business, dan wil dat niet zeggen dat daarmee je doel bereikt is. Je hebt immers pas echt iets aan leads wanneer deze uiteindelijk klant worden van je bedrijf. Je hebt er dus belang bij dat je de juiste mensen aantrekt die oprecht interesse hebben in je producten of diensten. Ofwel, je hebt kwalitatieve leads nodig. Om dat te kunnen realiseren is het zaak dat je prospects al in een vroegtijdig stadium van de klantreis monitort en hen vervolgens aan de hand neemt tot aan het moment dat zij converteren. Met Marketing Automation tools neem je je lead aan de hand. Met behulp van lead nurturing en lead scoring, richt je je Marketing Automation proces in.

Wil je alvast meer informatie over Marketing Automation? Download dan onze whitepaper.

Lead nurturing en lead scoring

Wanneer je prospects gaat nurtureren bouw je eigenlijk een steeds warmere band met hen op. Je gaat daarmee net zolang door totdat deze persoon overtuigd raakt van hetgeen dat jouw bedrijf hem of haar kan bieden. De kunst zit hem daarbij in het aanbieden van de juiste informatie op het juiste moment. Op die manier stroomt je prospect en later lead stap voor stap door de marketing funnel. Elke lead kun je kwantificeren door er een bepaalde score aan te hangen. Dat proces heet lead scoring. Wanneer een lead een bepaalde score heeft behaald, dan is deze voldoende ‘warm’ en kan deze doorgezet worden naar de sales afdeling.

Wat is Marketing Automation?

Het nurturen van leads met behulp van lead scoring en het aanbieden van de juiste content op het juiste moment is een arbeidsintensief proces. Wanneer je als marketeer op dat punt zit, dan komt Marketing Automation om de hoek kijken. Deze slimme software maakt het leven van marketeers namelijk een stukje makkelijker. Je kunt prospects geautomatiseerd nurturen met behulp van hoogwaardige content. Met behulp Marketing Automation software:

  • Integreer je alle klant- en datakanalen met elkaar. Des te meer kanalen samenkomen in het Marketing Automation platform, des te krachtiger het is.
  • Worden profielgegevens en acties van je prospects in kaart gebracht en automatisch opgeslagen in een database.
  • Automatiseer je marketingacties, waardoor tal van handmatige acties door marketeers overbodig worden. Zo verhoog je de efficiëntie, ga je op grotere schaal te werk en bespaar je kosten.
  • Wordt gebruik gemaakt van slimme technologie. Dit zorgt ervoor dat je steeds beter gekwalificeerde leads krijgt. Op die manier is de kans groter dat je prospects omzet in leads, leads in klanten en klanten in promotors voor je business.

Houd er wel rekening mee dat Marketing Automation niet je marketing uitvoert en ook niet vanzelf leads genereert, maar dat het juist helpt om sneller stappen te kunnen maken bij je huidige content marketing strategie.

Meer weten over gekwalificeerde leads overdragen aan sales met behulp van Marketing Automation? Lees dan ons artikel op Frankwatching: 'B2B leads klaarstomen voor sales met Marketing Automation'.

Hubspot Marketing Automation software

Een bekend Marketing Automation platform dat werkt volgens de Inbound Marketing methode is de tool HubSpot. Dit is een alles-in-1 platform dat marketeers in staat stelt om geautomatiseerde workflows op te zetten. Als het ware stop je al je marketing in één platform. Naast HubSpot is er nog veel meer beschikbaar aan Marketing Automation software. We hebben enkele marketing automation tools voor jou met elkaar vergeleken in onze whitepaper

Klaar voor Marketing Automation?

Heb je al genoeg content en druppelen de leads binnen? Dan is jouw organisatie klaar voor Marketing Automation. Wij kunnen jou helpen om jouw marketing te automatiseren. We brengen samen met jou de buyer persona en buyer's journey (klantreis) in kaart. Vanuit daar bepalen we welke content, op welk moment het beste aangeboden kan worden aan je leads zodat ze uiteindelijk overgaan tot een aankoop.

Meer informatie

Wil je meer informatie over Marketing Automation en de mogelijkheden van Hubspot? Vraag dan vrijblijvend een HubSpot demo aan. Of download onderstaand whitepaper!