Wat is het verschil tussen een blog en een landingspagina

Content is erg belangrijk op je website. Met goede content genereer je immers leads. Dat is terug te lezen in de whitepaper: 'Content die wel leads genereert'. Content wordt vaak op een website geplaatst in de vorm van aan landingspagina of in de vorm van een blogartikel. Regelmatig wordt ons de vraag gesteld wat het verschil is tussen een blog en een landingpage. Dat vertellen we je in dit artikel.

Het verschil tussen een blog en een landingspagina

Het verschil tussen een website en een blog kan uitgelegd worden aan de hand van een aantal kenmerken:

  • Een landingspagina is doorgaans statisch en wordt niet gewijzigd, terwijl een blog met regelmaat wordt voorzien van actuele updates.
  • Een landingspagina binnen een site is informatief en daardoor vaak formeel geschreven. Een blog daarentegen kan ook luchtig en wat informeler geschreven worden.
  • Op een blog kun je interactie aangaan. Bijvoorbeeld door middel van reacties onder een blogartikel toe te staan. 
  • Een landingspagina binnen je site wordt doorgaans zo ingericht dat deze geschikt is voor transactionele doeleinden of conversie-doeleinden. Een blogartikel is doorgaans informatief van aard.

Een landingspagina is samengevat dus een pagina die niet vaak wordt vernieuwd. Op dit soort pagina's worden vaak producten en diensten van een bedrijf getoond. Tevens zit er meestal een actie aan verbonden. Blogartikelen zijn juist minder zakelijk en meer persoonlijk. Blogartikelen zijn vaak ook voorzien van een publicatie (of update) datum en er hangt meestal een auteur aan vast. Een blog dien je eigenlijk te zien als een online krant voor je bedrijf, terwijl een landingspagina een pagina is waarop een transactie of conversie kan plaatsvinden.

Het effect voor SEO

Wanneer we specifiek kijken naar zoekmachine optimalisatie, dan kunnen zowel een blog als een landingspagina geoptimaliseerd worden als zijnde een SEO-pagina. Uiteraard schrijf je de content voor je bezoekers, maar de tekst kan tegelijkertijd geoptimaliseerd worden voor bepaalde zoekwoorden. Vaak is het zo dat een landingspagina het centrale punt is waarop informatieve content over een bepaald onderwerp (zoekwoord) te vinden is. Rondom dat centrale punt hangen verschillende blogartikelen die gerelateerd zijn aan dat onderwerp, maar qua zoekwoorden een net wat andere insteek hebben.

Voorbeeld:

  • De landingspagina gaat over zoekmachine optimalisatie in het algemeen. Het zoekwoord is SEO.
  • Een blogartikel gaat over content schrijven voor SEO, terwijl een ander blogartikel gaat over de techniek elementen die je in ogenschouw moet nemen om te voldoen aan SEO richtlijnen.

Vanuit de blogartikelen kun je linken naar de landingspagina over SEO. Op die manier weet Google dat er meer informatie te vinden is over het onderwerp SEO op die betreffende pagina. Google zal de pagina's en blogs op die manier aan elkaar linken vanuit de context, waardoor je autoriteit op het gebied van het onderwerp SEO zal verbeteren. Een blog en landingspagina kunnen elkaar dus versterken.

Meer informatie?

Wil jij meer informatie over zoekmachine optimalisatie (SEO) en HubSpot als een content marketing tool? Neem direct contact met ons op.

Wil jij weten hoe jij jouw content optimaliseert voor leadgeneratie? Download de whitepaper.