Wat is het verschil tussen Account-Based Marketing en Inbound Marketing?

Er wordt vaak gedacht dat er een keuze gemaakt moet worden tussen account-based marketing of Inbound Marketing als leidende marketing strategie, maar is dat wel terecht? De twee verschillende strategieën vullen elkaar namelijk aan wanneer je ze goed gebruikt. We leggen je hieronder uit wat het verschil is tussen Account-Based Marketing en Inbound Marketing en hoe je ze samen kunt laten werken.

 

Wat is Account-Based Marketing?

Account-Based Marketing is gericht op alle beslissingsmakers binnen een bedrijf in één keer. Terwijl Account-Based Marketing zich dus richt op een bedrijf, gaat Inbound Marketing juist wel uit van het individu. Lees het blog 'Wat is Inbound Marketing?' eerst door als je nog niet exact weet wat Inbound Marketing inhoudt.  

Zijn Inbound Marketing en Account-Based Marketing het tegenovergestelde van elkaar?

Omdat je je met Inbound Marketing richt op een grote groep personen in plaats van op een specifiek bedrijf, is het makkelijk om aan te nemen dat Account-Based Marketing en Inbound Marketing het tegenovergestelde van elkaar zijn. Dit is echter niet waar. Beide strategieën zijn gericht op geschikte context voor potentiële kopers. Ze delen de volgende basis principes:

  • Een goede samenwerking tussen marketing en sales;
  • Doelgroep gerichte en gepersonaliseerde content;
  • Klanttevredenheid, klantbehoud en upsell.

Inbound gaat over het aanpassen aan de manier waarop mensen winkelen en kopen. Account-based marketing sluit daar helemaal bij aan omdat het marketeers en sales mensen in staat stelt om een gepersonaliseerde benadering van een aantal accounts te volgen.

Je kunt gebruik maken van account-based marketing voor je lead generatie strategie en leunt daarbij op de aanwezigheid en de invloed die je met Inbound Marketing hebt opgebouwd.

Wanneer zet je Account-Based Marketing in naast Inbound Marketing?

Als je een bedrijf bent dat je product bijvoorbeeld maar aan 100 bedrijven kunt verkopen omdat je een zeer gespecialiseerd product hebt, dan is account based marketing een goede benadering. Je kunt dan voor ieder potentieel account een individueel marketingplan maken. Wanneer je echter verkoopt aan een brede en diverse markt, kun je Inbound Marketing inzetten voor een brede benadering.

Meer Inbound Marketing?

Download onze whitepaper voor meer informatie over Inbound Marketing. Benieuwd naar hoe de Inbound Marketing strategie binnen jouw bedrijf past? Neem dan contact met ons op!