Wat is een marketing stack (en hoe maak je er één)?

Martech stack

Een marketing stack, MarTech stack of voluit marketing technology stack is een verzameling van alle marketing tools die door marketeers worden gebruikt om hun werk zo goed mogelijk te kunnen uitvoeren. In deze blog leggen we uit wat een marketing stack is en delen we tips om er zelf één te bouwen.

Wat is een marketing stack?

Snap je het nog niet helemaal? Dat begrijpen we heel goed. Daarom starten we het blog met een uitgebreider antwoord op de vraag ‘Wat is een marketing stack?’.

Een marketing stack, marketing technology stack of MarTech stack bevat alle marketing tools die marketeers binnen een bedrijf gebruiken. Van e-mail marketing software zoals MailChimp tot website analyse programma’s zoals Google Analytics. Ook SEO optimalisatie zoals SEMruch, systemen voor interne communicatie zoals Slack en zelfs Social Media zoals Facebook kunnen tot de marketing stack van een bedrijf worden gerekend.

Waarom moet een bedrijf een marketing stack hebben?

Misschien ben je er niet van bewust, maar ieder bedrijf heeft een eigen marketing stack. De inhoud van de marketing stack verschilt alleen van bedrijf tot bedrijf. Daarnaast zijn veel marketeers niet op de hoogte van de inhoud van hun eigen marketing stack. Ook is er vaak weinig samenhang tussen de verschillende marketing tools. Om het maximale uit je marketing stack te halen is het belangrijk dat er integraties en koppelingen zijn tussen de verschillende marketing tools.

Voor we je uitleggen hoe je een marketing stack bouwt en welke marketing tools er niet mogen ontbreken in je marketing stack laten we je eerst zien hoeveel B2B marketing tools of marketing technology tools er op de markt zijn.

Martech 5000

Waarschijnlijk heb je onderstaande afbeelding of een variant hierop al wel eens gezien. De afbeelding is bekend als Martech 5000 en is ontwikkeld door de Amerikaanse marketingblogger Scott Brinker van chiefmartec.com. De naam Martech 5000 een verwijzing naar het aantal bestaande marketing tools ten tijde van de eerste uitgave van de afbeelding in 2017. Ruim drie jaar verder is de Martech 5000 bijna verdubbeld tot ruim 8.000 verschillende marketing tools – en vrijwel iedere dag komen hier nog nieuwe marketing tools bij.

De Martech 5000 is opgedeeld in 6 verschillende categorieë: advertising & promotion, content & experience, social & relationships, commerce & sales, data en management. Het maakt het geheel misschien iets overzichtelijker, maar we kunnen ons voorstellen dat het lastig kiezen tussen zoveel verschillende marketing tools, laat staan om van allemaal te weten hoe ze werken en ze met elkaar integreren.

Hoe maak je een marketing stack?

Of je nu wel of niet van plan bent om nieuwe tools aan je marketing stack toe te voegen, is het raadzaam voor iedere marketeer om overzichtelijk te maken welke tools je bedrijf allemaal gebruikt. Hiermee maak je voor jezelf inzichtelijk op welke gebieden je bedrijf nog tools mist, welke tools eventueel overbodig zijn en kun je een shortlist maken voor nieuwe marketingtools. Daarnaast is het handig voor het maken van koppelingen en integraties tussen de systemen – in het geval je dit nog niet gedaan hebt.

Marketing werkt het meest efficiënt als tools data met elkaar kunnen uitwisselen. Om dit mogelijk te maken, is het handig om één systeem als middelpunt van je marketing stack te kiezen. Dit kan een Customer data platform (CDP) zijn, maar ook een systeem als HubSpot – dat een CRM systeem combineert met verschillende marketing, sales en service tools en bovendien standaard integraties aanbiedt met andere tools en systemen. Met de HubSpot API kunnen daarnaast custom integraties worden gemaakt met iedere andere bestaande tool.

Nadat je HubSpot of ander systeem als de centrale plek van je marketingactiviteiten hebt gekozen, ga je na met welke marketing tools je nog meer werkt of in de toekomst wilt gaan werken. En tada! – je eigen marketing stack is geboren. Maar welke tools kun je nog meer toevoegen aan je marketing stack? Op onderstaande afbeelding zie je met welke apps en tools HubSpot allemaal standaard integraties aanbiedt. Daarnaast is een opdeling gemaakt op basis van het type marketing tool, vergelijkbaar met de opdeling in de Martech 5000. Of bekijk ons blog met 5 onmisbare B2B marketing tools voor jouw bedrijf. Voldoende inspiratie dus!

Deze tools mogen niet ontbreken in jouw MarTech stack

Hieronder verschillende tools per categorie die niet mogen ontbreken binnen je MarTech stack. 

Advertising & promotion

Als gelover in inbound marketing, ben ik ervan overtuigd dat goede content niet veel betaalde promotie nodig heeft. Toch staat je website niet binnen één dag op 1 in Google en wil je wel een constante stroom aan websitebezoekers. Het delen en promoten van je content op de juiste platformen en kanalen kan hierbij helpen. Naast standaard tools zoals LinkedIn ads en Google Adwords, kun je op zoek gaan naar tools die je helpen je advertenties te optimaliseren, bijvoorbeeld voor bepaalde doelgroepen.

Content & experience

Hoewel het onmogelijk is om een alles-in-één pakket te kopen met alle tools die jij nodig hebt, raad ik aan om te streven naar een zo compleet mogelijk pakket. Als je uitgaat van een hoofdpakket en wat kleinere tools ernaast hebt, houd je voor jezelf het overzicht. Voor content en experience raad ik HubSpot aan. Wat mij betreft is het dé tool voor content marketing, optimalisatie, personalisatie en testing, maar je kunt er ook je content strategie in kwijt. Natuurlijk kun je ook kiezen voor meerdere losse tools, zoals Mail Chimp voor e-mail in combinatie met bijvoorbeeld het Afas CRM.

Social & relationships

In de categorie social and relationships zijn er een aantal tools waar je (volgens mij) echt niet zonder kan.

  • Met werknemers en klanten die verspreid zitten door het hele land (of misschien wel de hele wereld), is een goede video conferencing tool onmisbaar, Zoom is hiervan een goed voorbeeld.
  • Social media marketing en monitoring is in het huidige media landschap zeker nodig. Zorg dat je weet wat er over jouw bedrijf gezegd wordt met bijvoorbeeld (ja, daar is ‘ie weer) HubSpot, of kies een op zichzelf staande tool zoals SoTrender.
  • Als je nog geen tool hebt om in gesprek te gaan met webbezoekers, wordt het daar echt tijd voor. Hiermee kun je niet alleen conversie verhogen, maar bied je ook extra hulp en een kans om met (aanstaande) klanten in gesprek te gaan. Tools hiervoor zijn bijvoorbeeld Drift of Chat.
  • Als laatste onmisbare tool in deze categorie: het CRM. Ook hier kies je idealiter voor een CRM dat je feilloos integreert met andere marketing- en salesactiviteiten. Denk aan Salesforce, HubSpot of Sugar CRM.

Commerce & sales

Voor de salestijgers in je bedrijf is goede technologie van belang ter ondersteuning van de salesactiviteiten. Hiermee kunnen potentiële klanten worden geanalyseerd en gecontacteerd. Onze inbound salesexpert Bas raadt de volgende tools aan:

  • HubSpot sales voor het automatiseren van salesprocessen.
  • Sales navigator van LinkedIn om de relatie tussen verkoper en inkoper efficiënter en relevanter te maken.
  • SalesFeed om te ontdekken welke bedrijven je website bezoeken.

Data

Jouw marketing- en salesactiviteiten écht naar een hoger platform tillen, doe je met behulp van data, en vooral goede analyses ervan. Idealiter heb je hiervoor een data scientist in huis, maar met de juiste tools en affiniteit met data kom je ook ver. Denk aan tools als:

En natuurlijk moet je ook aandacht besteden aan het managen van al de data en ervoor zorgen dat alles GDPR compliant is, bijvoorbeeld met software zoals Integris.

Management

Last but not least: management tools. Met de grote hoeveelheid taken en samenwerkingen tussen verschillende disciplines, is het fijn om werkzaamheden op één plek op te slaan en te beheeren. Dit kan bijvoorbeeld in Asana of Trello. En om die samenwerkingen soepeler te laten verlopen, maak je gebruik van Slack.

Van tools naar strategie

Misschien heb je het nog niet gemerkt, maar bij Vet Digital zijn we fan van HubSpot. Als HubSpot partner helpen we bedrijven om te werken in HubSpot. Tijdens een HubSpot onboarding werken we samen met jouw een strategie uit om via de Inbound methode leads te verzamelen en koppelen we verschillende tools uit jouw marketing stack aan elkaar.