Waarom je de HubSpot onboarding moet uitbesteden

Wil jij starten met HubSpot als marketing- & salestool en wil je volgens het Inbound Marketingprincipe gaan werken? Dan is het verstandig om een professionele HubSpot onboarding af te nemen om zo efficiënt en effectief mogelijk met je nieuwe tool te kunnen werken. Het is daarom belangrijk om goed om te gaan met het onboardingsproces voor een ideale start. In dit blog leggen we uit waarom het verstandig is om dit onboardingstraject uit te besteden. 

Wat gebeurt er tijdens een onboarding?

Een onboardingsproces bestaat uit twee processen; een technische HubSpot onboarding en een strategische onboarding. Tijdens het strategische proces leert je onboarding partner je organisatie en marketing- & sales goed kennen waardoor de tool heel nauw aangesloten kan worden op je wensen en doelen als organisatie. Tijdens de technische onboarding wordt HubSpot helemaal geconfigureerd waardoor de software operationeel is voor jouw organisatie.

Waarom is uitbesteden van de onboarding verstandig?

HubSpot is een groot platform met veel tools en opties met een enorme ontwikkelsnelheid op het gebied van marketing, sales en service. Elke dag komen er nieuwe updates bij. Om hier het maximale uit te halen, moet je de fundamenten begrijpen van de software en moet je weten hoe alles met elkaar samenhangt. Het kan lastig zijn om dit geheel te overzien als je net start met HubSpot. Een gecertificeerd HubSpot Diamond Partner kan je tijdens de onboarding helpen om zo snel mogelijk efficiënt te werken met de tool zodat deze activiteiten direct bijdragen aan je doelstellingen. Daarnaast weet Bureau Vet precies wat de technische mogelijkheden zijn van HubSpot om je marketing- en sales slim in te zetten. 

Een onboarding door een technische specialist met zowel inhoudelijke kennis van jouw organisatie en Inbound Marketing- en sales betaalt zich daarom snel terug. Dit maakt dat je een hoge ROI hebt op de professionele onboarding.

Bureau Vet - HubSpot Onboarding proces - hubspot-partner

Wat kun je zelf doen tijdens de onboarding? 

Uiteraard zijn er altijd nog punten die je als organisatie zelf kunt oppakken. Een aantal zaken kan alleen vanuit je persoonlijke account geconfigureerd worden of gaat efficiënter als je dit zelf oppakt. Denk hierbij onder andere aan het koppelen van social media- accounts, teamleden toevoegen, notificaties en persoonlijke settings. Tijdens het onboardingsproces geeft je HubSpot partner in heldere templates aan waar je aan moet denken en hoe dit werkt. 

Daarnaast is het belangrijk dat je al een gevoel krijgt bij de software zodat jij en je collega’s zo snel mogelijk operationeel zijn. Tijdens het onboardingsproces geven we daarom ook altijd een uitgebreide HubSpot training.

Wat kan er misgaan als je zelf een HubSpot onboarding regelt? 

Als je zelf geen technische knowhow hebt van HubSpot dan loop je het risico dat je HubSpot niet goed (of niet volledig) inricht. 

Dit zijn de meest voorkomende valkuilen als HubSpot niet door een professionele partij wordt ingericht: 

  • De website wordt niet goed doorgemeten waardoor je geen goed inzicht hebt in je visitors en leads.
  • Domeinen kunnen niet goed gekoppeld zijn.
  • De AVG-settings kunnen verkeerd staan waardoor de kans op boetes bestaat 
  • Een slechte integratie met je huidige website als deze op een ander domein wordt gehost. 
  • Je werkt met slecht functionerende templates.
  • Integraties met andere tools zijn niet goed gekoppeld waardoor data slecht of niet wordt doorgemeten.

De conclusie

Uiteraard kun je de onboarding zelf uitvoeren om kosten te besparen. Maar de realiteit is vaak dat er daardoor onnodig veel tijd door je eigen mensen wordt besteed aan het uitzoeken en implementeren van de software zonder de juiste kennis, dat achteraf alsnog een hoop rechtgezet moet worden of dat je niet het maximale uit de tool haalt waardoor je doelstellingen niet haalt. Waar je dus kosten bespaart op een professionele onboarding lekken de kosten aan de andere kant net zo hard weg. Ons advies is daarom altijd om HubSpot door een gecertificeerde partij te laten onboarden. Wil jij aan de slag met HubSpot? Neem contact op met Vet Digital.