The End of Technical SEO: hoe Google je dwingt om je SEO strategie aan te passen

Inbound 2020 is hét kennis-event rond Inbound Marketing, Inbound Sales en Service , gehost door HubSpot. Niet in Boston zoals normaal, maar virtueel per video. De sessies over de laatste marketing- en sales-trends zijn er niet minder interessant om. In deze blog vind je meer informatie over de sessie van Dale Bertrand van Fire & Spark over technical SEO, met als titel 'The End of Technical SEO: how Google’s AI forces SEO strategies to be more human'. 

 

Googles algoritme verandert

Bertrand weet waar hij over spreekt. Hij is eigenaar van digitaal marketingbureau Fire & Spark uit Boston en houdt zich al sinds 1999 bezig met content marketing en SEO. Bertrand experimenteerde in zijn carrière met talloze SEO strategieën. Van technische SEO tot de inzet van uiteenlopende types content. Zijn conclusie: Google wordt steeds menselijker. Dankzij Artificial Intelligence (AI) is Google steeds beter in staat om de zoekintenties van mensen te begrijpen. Het belang van technisch SEO neemt hierdoor af, terwijl betekenisvolle content juist steeds belangrijker wordt. 

SEO consultants hebben het vaak over technische SEO aanpassingen die tot resultaat moeten leiden. Dale Betrand is daar duidelijk over: "A more human and mission driven approach is neccesary to score in Google". 

Onderstaande afbeelding laat zien dat technische SEO uitsluitend voordelen oplevert als jouw website meer dan 10.000 pagina's heeft.

  Technical SEO

Large website >10k pages

Some benefits

Greatest benefits

Average size website

Low/no benefits

Some benefits

 

Standard CMS

Custom CMS


Mission driven SEO

De term die Dale gebruikt voor het maken van waardevolle content is "mission driven SEO". Daarbij is volgens hem een aantal vragen en acties belangrijk:

  • Hoe kan mijn bedrijf bijdragen aan een betere wereld? 
  • Hoe ziet mijn ideale klant eruit? 
  • Ga op zoek naar "like-minded individuals", mensen die dezelfde waarden hebben als jouw organisatie.
  • "Increase your outreach and promote your mission". Deel je missie in plaats van je producten. 

Dale haalt als voorbeeld Tiny Tags aan. Tiny Tags is een webshop die gepersonaliseerde sieraden aanbiedt voor moeders.  De focus in hun contentstrategie richt zich niet op de sieraden, maar op hulp aan moeders. Niet het product, maar de missie staat centraal.  

Mission driven content
Het advies van Dale is om net als Tiny Tags aan de slag te gaan met mission driven content. Dit kan op verschillende manier, zoals: 

  • Interviews
  • Enquêtes
  • Statements
  • Beleidsstukken 

Het helpen en adviseren van jouw doelgroep staat hierbij voorop. Het maken van product gerelateerde content is definitief verleden tijd, is zijn stelling. 

The Human Approach

Dale geeft aan dat "The Human Approach" bestaat uit 5 stappen, namelijk:

Empathy
Verplaats je in jouw klant en leer je ideale klanten ook in real life kennen. Het creëren van een buyer persona is eveneens onmisbaar. Door middel van een buyer persona krijg je als bedrijf inzicht in je doelgroep en kun je je content hierop laten aansluiten. 

Presentation
Onderzoek welk type content in de zoekresultaten wordt getoond. Zijn het vooral blogs, wetenschappelijke artikelen of juist video's en foto's? Stem je content hier op af. 

Engagement
Zorg ervoor dat je de juiste content creëert voor het juiste moment en stimuleer engagement binnen je community. Maar hoe zorg je voor de juiste content? Bij Bureau Vet brainstormen we hierover tijdens een content mapping sessie

Amplification
Deel jouw content middels verschillende marketingactiviteiten. Maak gebruik van lead nurturing via een marketing automation systeem zoals HubSpot en zorg ervoor dat je content een boost krijgt door te adverteren op Social Media en Google. 

Purpose 
En last but not least: bepaal je doelstellingen. 

Wil jij ook starten met "The Human Approach"? 

Ben jij benieuwd hoe je de juiste content voor jouw buyer persona's creëert? Onze gratis Content Mapping template helpt je content te mappen voor iedere fase van de customer journey (awareness, consideration en decision). 

De Content Mapping Template is de ideale tool die je keer op keer helpt bij het plannen van een nieuwe content campagne. Ook helpt het je begrijpen welke vragen jouw buyer persona heeft voordat hij of zij over gaat tot een aankoop.