Structured data: Wat kan ik ermee?

Bij structured data markeer je jouw content zodat zoekmachines zoals Google beter begrijpen waar de content voor staat. Door content te markeren met structured data kun je zoekmachines nauwkeurig 'vertellen' waar ieder deel van je website over gaat. Wanneer jij een evenement markeert als evenement dan hoeft Google niet te gokken dat het om een evenement gaat en dit maakt het voor Google beter begrijpelijk. 

Structured data uit zich in rich snippets

Doordat zoekmachines meer leren over de content kan Google de content ook op een andere manier weergeven. Ooit van rich snippets gehoord? Wellicht komt deze term je niet bekend voor, maar ik weet zeker dat jij weet waar het over gaat als ik het je laat zien. Rich snippets zijn rijkere zoekresultaten die vaak visuele uitingen met zich meebrengen. Toen ik in Google zocht op marketing kreeg ik naast normale zoekresultaten de volgende suggestie: 

Structured data: wat kan ik ermee?

Dit is een voorbeeld van een rich card. Een rich card is de nieuwere variant van de rich snippet. Echter zijn er meerdere manieren waarop een rich snippet of een rich card geuit kan worden. Hieronder zie je een voorbeeld van een rich snippet:

Structured data: wat kan ik ermee?

Zoals je ziet bevatten deze rich snippets/cards afbeeldingen. Rich snippets kunnen echter ook vertoond worden als indicator voor een bepaalde categorieHieronder zie je dat OptinMonster de categorie WordPress Plugins gemarkeerd heeft als structured data.

Structured data: wat kan ik ermee?

Er zijn veel verschillende soorten rich snippets. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Nieuwsartikel
  • Evenement
  • Product
  • Recept

Wat levert structured data mij op?

Het verwerken van structured data in je site uit zich, zoals gezegd, in rich snippets. Al moet daarbij wel gezegd worden dat er geen garanties zijn wanneer je met structured data gaat werken. De zoekmachines bepalen uiteindelijk welke structured data als rich snippet vertoond wordt. Naast de rich snippets die als afbeelding vertoond worden kun je met structured data ook extra informatie kwijt in je meta description. Denk bijvoorbeeld aan reviews en aan prijs. 

Structured data: wat kan ik ermee?

Lukt het jou om door te dringen tot de rich snippets resultaten in de zoekmachines? Dat betekent dat jij prominenter in beeld bent in Google en dat mensen over het algemeen dus sneller zullen klikken. Naast een hogere click-through-rate zorgt het over het algemeen ook voor een lager bouncepercentage. Doordat jij meer informatie kunt bieden krijgt de klant een beter beeld wat hij of zij kan verwachten na de klik. 

Hoe kan ik structured data in mijn website verwerken?

Heb jij beperkte HTML kennis maar wil je wel aan de slag met structured data?  Dan zijn er meerdere manieren waarop je structured data in je website kunt verwerken: 

Hoe optimaal is jouw mobiele website?

Voor mobile  is structured data van een nóg groter belang dan bij desktop, doordat er minder zoekresultaten op mobiel direct zichtbaar zullen zijn. Via een rich snippet val je op mobiel dus helemaal op tussen al je concurrenten. Wil jij ook aan de slag met structured data op je responsive website? Neem dan contact op met onze experts.