Responsive website nog belangrijker door Mobile First Index van Google

De zoekmachine van Google is voor veel bedrijven de bepalende factor als het gaat om de SEO-strategie. Wie immers op relevante zoektermen hoog scoort in Google, krijgt meer kliks en dus meer bezoekers op zijn website. Al enkele jaren benadrukt Google dat de rol van mobiel steeds belangrijker wordt in haar zoekmachine. Het hebben van een 'responsive website' is volgens Google dan ook geen overbodige luxe, maar wordt op korte termijn zelfs noodzaak. Google stapt namelijk over van een desktop-first naar een mobile-first index. In dit blogartikel vertellen we je er meer over.

Van desktop-first naar mobile-first

Sinds jaar en dag indexeert Google websites vanuit een zogenaamde desktop-first benadering. Dat houdt simpelweg in dat Google eerst de desktop versie van je website indexeert en vervolgens pas naar de mobiele versie gaat kijken. Eind 2017 of begin 2018 gaat Google een update doorvoeren, waarbij dit zal veranderen naar een mobile-first benadering. Dat houdt in dat Google dan eerst de mobiele versie van je site zal indexeren om daarna pas te kijken naar je desktop versie. 

Ontwikkel een responsive site

De indexeringswijziging van Google komt natuurlijk niet als een donderslag bij heldere hemel. Al jarenlang weten we dat steeds meer website verkeer afkomstig is van mobiele devices zoals de mobiele telefoon en tablet. Het is dan ook niet voor niets dat Google al jaren hamert op het belang van het hebben van een mobiele website. Mocht je dus nog geen mobiele versie van je website hebben en wil je evenveel verkeer blijven genereren vanuit de zoekmachine? Dan is het aan te raden om op zeer korte termijn aan de slag te gaan met het ontwikkelen van een responsive website.

Wil je weten of jouw website geschikt is voor weergave op mobiel? Doe dan de mobielvriendelijkheidstest van Google.

De bezoeker als uitgangspunt

Bij het ontwikkelen van een responsive website is het allereerst van belang dat je de bezoeker, ofwel je (potentiële) klant, als uitgangspunt neemt. Je maakt de site immers in eerste instantie voor deze bezoeker, niet voor Google. Zorg ervoor dat je site logisch in elkaar zit en dat de bezoeker kan vinden wat hij zoekt. Ga daarna kijken welke optimalisaties je daarbij mee kunt nemen om ervoor te zorgen dat je site zo goed mogelijk scoort in de zoekmachines. 

Voor B2B en B2C

Ben je actief in de business-to-business branche? Dan zul je vaak zien dat de bezoekers op je website met name desktop-bezoekers zullen zijn en dat mobiel verkeer minder is dan in business-to-consumer branches. Ondanks dat mobiel verkeer niet de overhand heeft op je website, is het toch zaak om toe te werken naar een responsive website. Ook voor sites die met name desktop-verkeer genereren, gaat de mobile first index gelden. Google gaat dus eerste je mobiele site indexeren en kijkt daarna pas naar desktop. Wanneer je de mobiele site niet op orde hebt, ga je een dip zien in je desktop rankings. Ongeacht of je nu veel of weinig verkeer haalt uit mobiel.

Meer website tips?

Wil je meer handige website tips voor een mooie website? Download dan onze whitepaper '50 tips voor een succesvolle website'.