Op bezoek bij HubSpot, Dublin

De afgelopen dagen hebben we een mooie tijd beleefd bij onze partner HubSpot in Dublin voor een geweldige sales training. HubSpot is letterlijk de ‘uitvinder’ van Inbound Marketing en leert ons nog elke dag hoe wij onze bestaande én toekomstige klanten kunnen laten groeien.

Investeren in kennis

We maakten nader kennis met David Weinhaus en Dan Tyre. Twee doorgewinterde HubSpotters die ons twee dagen lang aan hun lippen lieten hangen. Er staat zoveel te gebeuren in marketing- en sales land, dat wij niet kunnen wachten om dit met onze (potentiële) klanten te delen. Wij investeren heel graag in kennis, vooral als het gaat om het laten groeien van je organisatie. Zowel die van onze klanten als die van onszelf. Want als onze klanten groeien, dan groeien wij vanzelf mee.

erikverpoort

 

De inbound manier van verkopen

Maar wat te verwachten van deze sales training: Wat is de inbound manier van verkopen – wat is anders dan de traditionele manier van verkopen waar we alles leerden over solution selling – wat is er nu zo anders in de huidige wereld van verkoop?

In de huidige onlinewereld zijn (potentiële) klanten veel beter voorbereid op wat ze willen kopen. Op het web hebben ze alles al gelezen over jouw product of service, ze zijn dus voorbereid als je ze de eerste keer spreekt. Ze hebben hun vragen al voorbereid en willen zo snel mogelijk of vaak direct antwoord op hun vragen. Indien je deze antwoorden niet paraat hebt, vinden ze het antwoord wel op Google en als je pech hebt in een whitepaper of leuk blog artikel van je concurrent. Oops, weg is je lead! De wereld van de koper is online en vereist snel en direct handelen.

In de online wereld is het de kunst om “strangers” te converteren naar bezoekers en uiteindelijk naar leads door onderscheidende content in de vorm van blogs, white papers, video, etc. Maar op een gegeven moment is er direct contact noodzakelijk om de lead te converteren naar klant. Uiteindelijk blijven mensen van mensen kopen. Op dat moment zijn je sales vaardigheden en benadering cruciaal.

HubSpot sales

Hubspot heeft, naast zijn marketing automation software, een methode ontwikkeld om te verkopen in de onlinewereld. In de conversie fase (bezoeker tot lead) zullen er gesprekken plaatsvinden met je potentiele klant. Het eerste contact is succesvol verlopen en nu moet de stap gemaakt worden om deze lead te converteren tot klant. In deze specifieke sales training worden de handvaten gegeven en wordt geoefend om een optimale “exploration call” uit te voeren.

In deze call is het ultieme doel om de werkelijke klantbehoefte boven tafel te krijgen. Dit is noodzakelijk om de klant een optimaal advies en voorstel te geven wat past bij zijn klantbehoefte. Als salespersoon is het noodzakelijk dat je de juiste (business)vragen kunt stellen en vooral dat je kunt luisteren naar de klant zonder te snel je oplossing te positioneren. Je moet het dus aandurven om de business vraagstukken te bespreken en het echte probleem boven tafel te krijgen door vooral de 'waarom' vraag te stellen. Als je dit beheerst laat je zien dat je denkt vanuit de klant en niet vanuit jezelf.

Twee stimulerende dagen in een zeer professionele en dynamische omgeving bij HubSpot EMEA Dublin hebben ons geleerd dat er nog voldoende ruimte is voor verbetering in de Sales wereld.

Meer weten?

Wil je meer weten over dit onderwerp en manieren waarop Inbound Marketing en sales kan werken voor jouw organisatie? Of wil je meer uitleg over Inbound Marketing? Lees dan ons blog of neem geheel vrijblijvend contact met ons op.