Instagram marketing voor MKB-ondernemers

Instagram Marketing

KLM (1.400.000 volgers), Coolblue (54.600 volgers) en Hema (472.000 volgers): drie grote Nederlandse bedrijven met een ijzersterk Instagramaccount. Je krijgt een kijkje achter de schermen, je raakt geïnspireerd en je wordt uitgedaagd voor interactie met de merken. Maar Instagram marketing is niet alleen voor de grote bedrijven. Ook voor de kleine ondernemers liggen er veel kansen. Het aangaan van de interactie met je doelgroep kan je dan ook een verhoogde online zichtbaarheid en betrokkenheid opleveren.

Forrester heeft Instagram benoemd tot king of engagement en niet zonder reden. Bij het social media platform Instagram ligt de hoeveelheid interacties namelijk 60x hoger dan bij Facebook, wat resulteert in 15x meer betrokkenheid. De foto’s die geplaatst worden kunnen aangevuld worden met korte teksten en hashtags, waardoor relevante gebruikers je gemakkelijker kunnen vinden en vice versa.

Wat levert Instagram marketing op voor het MKB?

Het goed inzetten van Instagram kan een MKB’er een grotere online zichtbaarheid en betrokkenheid opleveren. Waarom dit belangrijk is? Omdat dit aan de basis staat van het verkrijgen van nieuwe klanten. Consumenten zoeken bedrijven die authentiek en transparant zijn. Juist voor ondernemers in het MKB is Instagram het ideale platform om zichzelf te laten zien en daarmee in te spelen op die behoefte van de consument. Een grotere betrokkenheid creëert meer bezoek, een betere merkbeleving en daardoor uiteindelijk meer leads.

Praktische tips

Wil je direct met je Instagram marketing aan de slag gaan, dan zijn er een aantal praktische tips die je helpen:

1. Wie is je doelgroep op Instagram?

Weet welk deel van je doelgroep te vinden is op Instagram en weet wat zij van je willen zien. De meeste Instagramgebruikers zijn tussen de 18 en 35 jaar, wat betekent dat je in deze groep bekendheid en betrokkenheid kunt genereren. Focus je dan ook op wat zij willen horen.

2. Reclame maken op Instagram?

Verspreid weinig tot geen reclameboodschappen, maar laat zien wie je bent en/of inspireer de ontvangers. Houd daarbij rekening met de kernwaarden van je bedrijf en draag deze uit.

3. Vind de juiste personen

Ga zelf relevante personen volgen en gebruik relevante hashtags bij je foto’s. Hierdoor word je gemakkelijk gevonden door de juiste personen.

4. Creëer interactie met je doelgroep

Betrek je volgers bij je bedrijfsvoering. Zo kun je je volgers om tips vragen voor productnamen, inrichting van een (nieuw) kantoorpand of tijdens de zoektocht naar een nieuwe medewerker.

5. Plaats foto’s met een goede kwaliteit

Als je je creaties wilt delen op Instagram, zorg er dan voor dat de foto’s van goede kwaliteit zijn. Zorg voor een goede belichting en de juiste hoek, zodat je doelgroep ook kan zien waarom ze de volgende keer bij jou moeten zijn!

6. Blijf up-to-date

Instagram marketing werkt alleen wanneer je regelmatig iets nieuws deelt. Gebruik maken van een contentkalender kan hiervoor handig zijn. Zo plan je vooraf in wanneer je wat op Instagram gaat plaatsen.

Waar wacht je nog op?!

Met bovenstaande tips en informatie is er geen reden meer om als MKB’er te twijfelen over het inzetten van Instagram in je online marketing mix. En mocht je nu toch nog vragen hebben over het platform of over het inzetten ervan, dan kun je altijd contact met ons opnemen. We helpen je graag verder!