Met deze 6 hacks navigeer je het marketing algoritme

Stijgende Google en social advertising kosten en een dalend bereik en ranking. Een trend waar menig marketeer mee worstelt. Want hoe verkrijg je een toppositie in Google en een toenemend bereik op sociale media zonder dat je direct je advertentiebudget hoeft te verhogen? Tijdens het INBOUND-congres van HubSpot vertelde marketing specialist Neil Patel een aantal handige technieken die je kan toepassen om het algoritme in jouw voordeel te laten werken. In deze blog vertellen wij zijn hacks per marketing platform.


De werking van het marketing algoritme

De formule voor succes is volgens Patel:

Success = Algorithm signals x (Learnings + What people can’t ignore)

Oftewel, door middel van platform bewuste technieken en relevante content kan je het algoritme de baas worden. De signalen afgegeven aan het algoritme (oftewel, de criteria waarop jouw content wordt beoordeeld) verschillen dus ook per platform. Een aantal voorbeelden:


Google

  • Bevat jouw content externe links (backlinks)?
  • Bevat jouw content interne links en worden deze opgenomen in de sitemap?
  • Bevat jouw content focus zoekwoorden met voldoende zoekvolume?
  • Hebben jouw webpagina’s een snelle laadtijd?
  • Is jouw content relevant als je kijkt naar de zoekintentie?

LinkedIn

  • Hoeveel opmerkingen en interactie ontstaat er onder jouw bericht?
  • Plaats je ook video content?
  • Plaats je ook adviserende content (zonder link)?

Facebook

  • Hoeveel volger interactie ontstaat er onder jouw bericht?
  • Heeft jouw content een persoonlijke branding?
  • Plaats je ook video content?
  • Heeft jouw content organisch bereik?
  • Plaats je content relevant voor discussie gerichte forums?

YouTube

  • Wat is de gemiddelde kijkduur van een video?
  • Hoeveel interactie komt er op de video?
  • Gaat jouw video in op actuele thema's?
  • Hoeveel concurrentie is er op het thema van jouw video?
  • Is jouw videocontent seizoensgebonden?

Instagram

  • Hoeveel interactie ontvang jij onder jouw post of story?
  • Post je op de beste tijd?
  • Hoe frequent post je?
  • Is jouw content interactief en verbonden aan persoonlijke voorkeur?
  • Gebruik je relevante hashtags?

TikTok

  • Hoeveel interactie (likes en deelreacties) ontvang je onder jouw content?
  • Welke accounts en interesses volgt jouw doelgroep?
  • Wat is het kijkgedrag (bv. weg scrollen) in de eerste paar seconden van jouw video?
  • Gebruik je relevante hashtags in het onderschrift van jouw video?
  • Welke content bekijkt jouw doelgroep (wat is populair)?

6 Hacks om het algoritme in jouw voordeel te laten werken

Alhoewel dit een aantal focus punten kunnen zijn voor de contentmarketing per platform, licht Patel ook een aantal hacks uit die jou helpen het marketing algoritme te navigeren. We vatten deze tips voor je samen per platform.

 

Hack 1. YouTube

Push jouw video content zo veel mogelijk binnen de eerste 24 uur met e-mail, SMS en push-notificaties (indien mogelijk) zodat je zoveel mogelijk kijkers binnenhaalt. Anders wordt jouw video afgerekend door YouTube.

 

Hack 2. LinkedIn

Haal binnen de eerste 4 uur na plaatsing van nieuwe content zo veel mogelijk constructieve reacties binnen op jouw post. Probeer daarom te netwerken met andere LinkedIn-gebruikers. Tip: door jouw LinkedIn badge aan te zetten, kan je sneller mensen ontmoeten binnen jouw netwerk.

 

Hack 3. TikTok

Ook TikTok is gebouwd op interactie en beloont populaire content. Zo doen video’s van een trend of challenge het goed. TikTok let op jouw persoonlijke interesses maar wil voorkomen dat je alleen maar dezelfde content ziet. Zo krijgt de gebruiker zelf de mogelijkheid om interesses in te stellen en aan te geven waar hij minder van wil zien. De populariteit van een TikTok video wordt grotendeels bepaald door het kijkgedrag (of een video van begin tot eind wordt bekeken). Patel's advies: wees origineel op TikTok en kijk welke populaire content in jouw niche meer interactie oplevert.

 

Hack 4. Facebook

Facebook wil dat je zoveel mogelijk video content bekijkt op het platform. Daarom zal Facebook jouw lange video’s eerder pushen dan korte video’s. Ga dus aan de slag met langere, kwalitatieve video’s van meer dan 5 minuten. Een voorbeeld is Patel’s eigen Facebook video series.

 

Hack 5. Instagram

Patel adviseert op zijn minst twee keer per week een Instagram live te houden met jouw volgers. Instagram lives worden 80% beter bekeken dan een post of story. Ook vergroot het de interactie met jouw volgers.

 

Hack 6. Google

Google kijkt hoeveel zoekopdrachten er worden ingevoerd op jouw bedrijfsnaam, want dit signaleert vertrouwen (jouw bedrijf is de “real deal”). Om meer mensen op jouw bedrijfsnaam te laten zoeken, kan je bijvoorbeeld gratis tools aanbieden zoals een online vertaal-/design-/tekstschrijfmachine direct geassocieerd met de producten of diensten van jouw bedrijf. Dit zorgt voor een flinke verhoging in het aantal branding zoekopdrachten en een betere ranking in Google. Een goed voorbeeld is Patel’s eigen zoekwoorden tool UberSuggest.

 

Meer weten over Inbound Marketing?

Wil je aan de slag met jouw organisch bereik via Inbound Marketing en wil je deze ontwikkelingen meenemen in het kiezen van de juiste strategie voor jouw organisatie? Wij helpen je graag verder! Plan een call in en dan brengen we samen de juiste Inbound Marketing strategie voor jou in kaart.

Plan een call 

Gepubliceerd op 26 oktober 2022