Je marketing automation laten aansluiten op je website

Marketing automation biedt vele mogelijkheden om je marketingproces naar een hoger niveau te tillen. Het is dan ook niet gek dat intussen 76% van bedrijven gebruik maakt van een vorm van marketing automation. Maar hoe richt je het marketing automation proces in en hoe laat je marketing automation aansluiten op je website? Dat lees je in deze blog.

Wat kun je met marketing automation?

Om te weten hoe je marketing automation het beste kunt laten aansluiten op je website, moet je eerst weten welke mogelijkheden je hebt. Marketing automation kan al in een hele kleine vorm, door bijvoorbeeld iemand een automatische opvolgmail te sturen nadat iemand een formulier op je website invult. Maar, het kan ook een stuk groter: je kunt namelijk je gehele online marketing- en salesproces van begin tot eind automatiseren.

Het voordeel van marketing automation

Met marketing automation kun je ervoor zorgen dat het gehele marketingproces naadloos op elkaar aansluit.Dit doe je met behulp van workflows waarbij een trigger ervoor zorgt dat iemand verder genurtured wordt. Denk hierbij aan het versturen van een mail met relevante blogonderwerpen, wanneer iemand een whitepaper over datzelfde thema download. De download is in dit geval de trigger. Wanneer dezelfde persoon dan ook nog pagina’s bezoekt over een ander thema op je website, kun je een pop-up naar voren laten komen met een relevant e-book over dat onderwerp. Hierbij zijn paginabezoeken dan de triggers.

Door deze vervolgacties te automatiseren, zorg je eigenlijk dat je niets mist als marketeer en dat een gebruiker altijd op een relevante manier gevoed wordt met interessante content. Hiermee voorkom je dat een potentiële klant niet verder de funnel in geholpen wordt en je een conversie mist, omdat je triggers over het hoofd hebt gezien.

Lees hier meer voordelen van marketing automation >>

Marketing automation op je website

Om je marketing automation zo goed mogelijk in te richten, moet je dus werken met triggers op je website. Hieronder zie je een lijst met mogelijke triggers en opvolging met marketing automation:

  • Trigger: Een gebruiker browst je website en bekijkt tenminste drie pagina’s over hoe jouw dienst werkt.
    Marketing automation: Een pop-up verschijnt met het aanbod van een gratis demo.

  • Trigger: Een gebruiker vult een formulier in om een e-book te downloaden.
    Marketing automation: Een week later ontvangt deze gebruiker een e-mail met daarin relevante blogartikelen over datzelfde onderwerp.

  • Trigger: Een gebruiker bezoekt een e-commerce website en voegt items toe aan het winkelwagentje. Vervolgens verlaat de gebruiker de website zonder de betaling te voltooien.
    Marketing automation: De gebruiker ontvangt een e-mail over de items die nog in het winkelwagentje staan, maar nog niet zijn afgerekend.

  • Trigger: Een gebruiker is herhaaldelijk op je website geweest en heeft meerdere pagina’s uitvoerig bekeken. De gebruiker wordt hier door geclassificeerd als in de decision fase.
    Marketing automation: Een smart CTA instellen waarbij je boodschap verwisseld en getoond wordt naar een relevante boodschap die gelinkt wordt aan de customer lifecycle fase. Denk bijvoorbeeld aan een button die veranderd naar “Boek nu een demo!” in de decision fase.

  • Trigger: Een klant heeft een training gevolgd bij jouw organisatie.
    Marketing automation: Een dag na de training krijgt de klant een mail met het verzoek om een review te schrijven voor jouw organisatie.

  • Trigger: Een gebruiker bekijkt meerdere blogitems op je website.
    Marketing automation: Onderaan de blog die de gebruiker aan het lezen is worden relevante blogs getoond die gelinkt zijn aan de thema’s van de vooraf bekeken blogartikelen.

Aan de slag met het automatiseren van je marketingproces

Wil je meer doen op je website met marketing automation? Wij helpen je graag verder. Plan een  call in om de mogelijkheden van jouw website onder de loep te nemen samen met onze specialisten.

Plan een call in 

Gepubliceerd op 6 maart 2022