Steeds meer bedrijven stappen over naar Inbound Sales, een methode waarbij niet het verkopen van je product voorop staat maar het helpen van potentiële klanten. Wil jij meer weten over'Inbound Sales' en hoe je deze slimme vorm van sales kunt toepassen in jouw bedrijf? Lees dan snel verder.
De term 'Inbound Marketing' is inmiddels een gevestigd begrip in marketingland. Als je een verkoper echter vraagt of hij 'Inbound Sales' als een passende methode ziet om betere en productievere sales te doen, dan zal het antwoord vaak zijn: 'Inbound Sales'?
Wij zien dat het 'inbound' denken, handelen en vooral het inbound ZIJN steeds meer wordt geadopteerd door vooruitstrevende marketeers en managers. Kwalitatieve content, denken aan de lange termijn, het structureren en automatiseren van je marketing. Het klinkt allemaal vrij logisch en gelukkig zijn inmiddels vele klanten dit met ons eens.
Het op een inbound manier omgaan met je sales is echter een ander verhaal. Hoe zorg ik er nu voor dat ik ook bij mijn sales mensen de inbound methode laat doorklinken, zodat ik uiteindelijk meer rendement, betere klanten en bovenal meer plezier beleef binnen mijn bedrijf?
Bij Inbound Sales draait het, net zoals bij Inbound Marketing, om het centraal stellen van de klant. Elk gesprek wat je met een (potentiële) klant voert moet draaien om de klant, niet om jou of jouw product. Tuurlijk, iemand wil graag weten wie jij bent en waarom jij een goede match bent. Maar hoe je dat hebt bereikt, welke producten je allemaal verkoopt, hoeveel klanten je wel niet hebt, hoe snel je wel niet groeit, etc..... Geloof me, de andere kant zit niet te wachten op jouw fantastische verhaal. Hij investeert zijn/haar kostbare tijd in het praten met jou over zijn probleem of uitdaging en wil graag weten of jij hem kunt helpen. Helpen, dat is waar het om draait. Helpen, door niet te verkopen. Het verplaatsen in de andere kant van de tafel is daarom uiterst belangrijk. Dit bereik je alleen door te denken vanuit de behoefte en niet vanuit je eigen producten of diensten. En als je het gevoel hebt dat je diegene niet kunt helpen of een andere reden ontdekt waarom je hem/haar niet kunt helpen, dan kun je nog steeds helpen. Je helpt dan door te zeggen dat je hem/haar niet kunt helpen! Best logisch toch?
Download de whitepaper 'Wat is Inbound Sales' en ontdek alles over deze sales methode.
Maar wanneer ga je überhaupt in gesprek met iemand? Pak je gewoon je auto en scheur je moeiteloos naar de andere kant van het land om er na een half uur achter te komen dat jouw oplossing geen match is met zijn/haar wens of behoefte? Of dat je niet met de juiste persoon aan tafel zit? Zou het niet slimmer zijn om eerst op een andere manier met iemand in gesprek te gaan, zodat je ook daadwerkelijk kunt kwalificeren of deze persoon of dit bedrijf bij jou past?
Ontwikkel daarom een proces zodat je uiterst productief met je waardevolle tijd om gaat. Als je weet dat een potentiële klant precies past in jouw profiel en ook nog eens binnen een aantal weken wil beslissen betekent dit dat hij hoog op je prioriteitenlijstje moet staan. Hoe hoog? Dat heb jij samen met je collega's bepaald. En als je dan zover bent en met iemand in gesprek zit, hoe zorg je er dan voor dat je niet te snel in de verkoopmodus schiet?
Inbound Sales is veelomvattend. Probeer ook vooral niet om alles in één moment te veranderen. Hiervoor is namelijk draagvlak nodig vanuit jouw hele organisatie. Om je op weg te helpen zou je onderstaande fases in een verkoopproces kunnen overwegen:
Tijdens het adviseren beoordeel je welke producten of diensten passen bij de uitdagingen. Past jouw huidige werkwijze bij deze uitdaging of is er maatwerk nodig? Probeer niet te denken in vaste stramienen, maar probeer telkens in de 'help' modus te blijven. Hoe help ik deze klant bij zijn probleem?
Marketeers zijn geen sales en andersom. Waar een salesman- of vrouw veelal bezig is met het halen van de targets van die betreffende maand, denkt een marketeer vaak al veel meer aan de toekomst. Hoe zorg ik ervoor dat onze (potentiële) klanten ons product of onze dienst volgend jaar of over vijf jaar nog steeds aantrekkelijk vinden? En waarom zouden ze nu juist óns daarvoor kiezen?
In de praktijk zie je vaak een kilometerslange afstand tussen de marketing en de sales afdeling. Dit komt enerzijds wellicht door de verschillende type personen, maar heeft ook te maken met de werkwijze. Een marketeer zal zijn dag altijd anders indelen dan een sales en de daarbij horende processen zitten waarschijnlijk totaal anders in elkaar. Sales zal marketing vaak zien als de 'facilitator' voor sales, terwijl we inmiddels weten dat de sale juist begint bij de marketing. Aan de andere kant zien we dat de marketeer vaak onvoldoende op de hoogte is van het sales proces en zich daar ook niet verantwoordelijk voor voelt. Ook is er dikwijls veel minder productkennis vergeleken met sales.
Wil je aan de slag met Inbound Sales, dan is het allereerst belangrijk dat marketing en sales elkaar begrijpen. Deze Marketing & Sales alignment moet zo ver gaan dat je uiteindelijk een soort overeenkomst met elkaar sluit waarin je afspreekt wat elkaar verantwoordelijkheden zijn en hoe het totale proces van vreemdeling tot klant in elkaar steekt. Dit noemen we ook wel een marketing en sales SLA. Lees alles over het maken van zo'n SLA in ons blog.
De samenwerking tussen marketing en sales, het inrichten van een sales-proces, het stellen van prioriteiten... Waar en hoe begin je aan zoiets? Wij zien dat het optimaliseren van het sales proces vaak nog lastiger is dan het structureren van het marketing proces. Ga daarom altijd in gesprek met alle betrokken partijen en probeer voor jezelf op te schrijven hoe het huidige proces in elkaar steekt. Als je dit visueel maakt merk je vaak al snel waar je op korte termijn al winst kunt behalen. Je gehele proces in een paar maanden veranderen en optimaliseren is vaak niet haalbaar. Zet kleine stapjes en maak alle betrokkenen deelgenoot van de verbeteringen die je wil doorvoeren. Draagvlak is uiteraard van groot belang.
Wil je aan de slag met Inbound Sales en heb je hierbij hulp nodig? Neem dan gerust contact met ons op. Wij vertellen je alles over Inbound Sales, hoe je dit aan kunt pakken en hoe de aansluiting tussen marketing en sales kan worden verbeterd. Neem vrijblijvend contact met ons op voor een Connect Call ;-).
Commercieel Directeur / Eigenaar
Keizer Karelplein 32E
6511 NH Nijmegen (routebeschrijving)
T. 024 21 22 099
E. info@bureauvet.nl
KvK: 62295861
BTW-nummer: NL854751518B01
Rijnstraat 170
1079 HS Amsterdam
T. 020 45 62 533
E. info@bureauvet.nl
Wil je graag op de hoogte gehouden worden via de mail? Dat kan natuurlijk want we delen graag onze kennis en artikelen.
Direct inschrijven