Inbound 2022: The Age of the Connected Customer

Vorige week vond HubSpot Inbound 2022 plaats, een event georganiseerd door HubSpot, volledig gericht op Inbound Marketing en Sales. Tijdens dit event werd HubSpot’s filosofie voor online groei uitgelicht: the Age of the Connected Customer. In deze blog vertellen wij de drie ontwikkelingen in online groei gesignaleerd door HubSpot en het toekomstperspectief voor Inbound Marketing.

We keren even terug naar dag 1 van Inbound 2022, toen Team Vet Digital samen met andere Inbound Marketing en Sales Teams van overal ter wereld werden ontvangen in de congreshal in Boston. Eén van de eerste sessies werd afgetrapt door de CEO van HubSpot, Yamini Rangan. In haar speech benadrukte zij het belang van interconnectiviteit. Niet alleen van online systemen, maar ook van personen en community. Disconnectiviteit hindert groei, aldus Rangan. Maar wat bedoelt zij hier precies mee?

 

Disconnected systems

Sinds de COVID-pandemie zijn bedrijven genoodzaakt hun bedrijfsprocessen te vertalen naar online. Hierdoor is een grote toename in het gebruik van SaaS-diensten ontstaan. SaaS zijn software diensten die on demand via het internet of via de cloud worden aangeleverd, waardoor de software niet hoeft te worden aangeschaft. Tegenwoordig gebruikt een bedrijf gemiddeld zo’n 242 SaaS-apps.

Maar door het gebruik van verschillende apps ontstaat onsamenhangende data. Je moet hierdoor jouw data van verschillende databronnen plukken, waardoor je sales en marketing eraan onderdoor gaan. Want de tijd die je normaal gesproken besteed aan het bedienen van jouw klanten, wordt bezet met het verbinden van klantdata van verschillende afdelingen. Niet zo efficiënt dus!

 

Disconnected people

Rangan vertelt verder: mensen voelen zich steeds meer disconnected van elkaar en dit is terug te zien in de cijfers. Er is 45% minder sociale interactie op het werk en 57% minder sociale activiteit buiten het werk. Met als gevolg: men is op zoek naar een gevoel van online toebehoren.

 

Disconnected companies

Tegelijkertijd is er een recordhoogte aan marketing moeheid, digital overload en wantrouwen. Marketing en Sales vinden het steeds moeilijker om de aandacht te trekken van hun prospects én om deze te behouden. De impact van deze digital fatigue is te merken aan de cijfers: 65% van de Google zoekopdrachten beëindigen zonder een klik, sales e-mails ontvangen 40% minder respons en er is een afname van 1,6% in het gemiddelde groeipercentage van blogs.

 

The Age of the Connected Customer

De uitkomst is volgens Rangan een ‘connected customer growth strategy’, om deze disconnect te ontstijgen. Zo, beredeneert zij, heb je meer nodig dan data, content en contacten. Context, connectie en community komen hiervoor in de plaats. HubSpot hanteert hierbij de volgende speerpunten:

Wat betekent The Age of the Connected Customer voor Inbound Marketing?

HubSpot’s flywheel met de drie fasen van Inbound Marketing zijn welbekend: attract, engage, delight. Maar het is tijd om verder te kijken dan dat. De flywheel heeft een zetje in de juiste richting nodig en dat is alleen mogelijk met een connected customer strategie. Hieronder een korte toelichting per fase.

  • Attract: maak gebruik van first party data en distribueer content over verschillende marketingkanalen.

  • Engage: verdien open rate met aangrijpende mails die inspireren en van toegevoegde waarde zijn voor jouw prospect. Ga het gesprek aan. Begrijp de context waar de prospect zich in bevindt en pas jouw content hierop aan.

  • Delight: maak het jouw klanten zo makkelijk mogelijk met zo min mogelijk hindernissen in het aankoopproces. Een voorbeeld: zorg ervoor dat de klant genoeg betaalopties heeft wanneer zij wil afrekenen en geef je klanten het gevoel dat ze speciaal zijn door ze via verschillende kanalen (sms, in-app notificaties, e-mail) te bereiken.



Welke marketingstrategie is het meest effectief voor jou?

Wil je aan de slag met leadgeneratie via Inbound Marketing en wil je deze ontwikkelingen meenemen in het kiezen van de juiste strategie voor jouw organisatie? Wij helpen je graag verder! Plan een call in en dan brengen we samen de juiste Inbound Marketing strategie voor jou in kaart.

Plan een call 

Gepubliceerd op 14 september 2022