Inbound 2022: 7 tips voor het lanceren en uitbouwen van je podcast

Deze week staat Vet Digital in het teken van HubSpot Inbound 2022, hét  event met de laatste trends in Inbound Marketing, Inbound Sales en Customer Service. Vet Digital is met een grote groep collega's in Boston en deelt de opgedane kennis via de Vet Blog. Hier lees je meer over de sessie van John Lee Dumas en Emily Thompson en hun 7 tips voor het lanceren en uitbouwen van je podcast.

Inbound 2022 Podcast Tips

Op dag 2 van Inbound 2022 in Boston, hét HubSpot kennis-event over Marketing, Sales en Groei, deelden John Lee Dumas en Emily Thompson hun tips om een succesvolle podcast te lanceren en te laten groeien.

Dumas en Thompson zijn zelf podcast-host van respectievelijk ‘Entrepreneurs on Fire’ en ‘Being Boss’. Vanuit hun eigen ervaringen deelden zij deze week live on stage op Inbound 2022 hun tips en tricks om succesvol te worden met podcasts. De eerste 4 tips hebben betrekking op de lancering van een nieuwe podcast-show, de 3 tips daarna op het uitbouwen van een bestaande podcast.

Podcast tip #1

Kies de industrie of het onderwerp waar jij veel van weet en waar je affiniteit mee hebt. Maak 6 korte afleveringen, zet ze live en laat de algoritmes hun werk doen. Maak je daarbij vooral niet druk over actualiteit of seizoen. Zo heeft John Lee Dumas een show uit 2013 die nog steeds veel beluisterd wordt.

Podcast tip #2

Start NIET met interviews. Het is een populaire opvatting in de podcast-wereld om bij de start van een nieuwe podcast in de eerste afleveringen mensen van naam te interviewen. Dumas en Thompson raden dit af. Beter is om eerst te focussen op de ontwikkeling van je stijl, je vaardigheden en je community. In kort: bouw eerst je eigen expertise in plaats van die van je podcast-gast in de spotlight te zetten. Het vinden van je eigen geluid, noemt John Lee Dumas dit.

Podcast tip #3

Er zijn al vele podcasts, over vele onderwerpen. Wat ga jij nog toevoegen? Zoek daarom een niche en vind daarbinnen nog een niche, stelt Dumas. Veel mensen die een podcast willen starten, hebben een Big Idea, maar de kans is erg groot dat je daar niet uniek in bent. Onderzoek wat er tot nu toe binnen jouw Big Idea genegeerd is. Dat is je niche.

Podcast tip #4

Bouw een community rond jouw podcast topic nog voordat hij live gaat. Praat op verschillende social platforms over je topic, bouw daar een klein publiek omheen en deel met dat publiek uiteindelijk het moment dat je je podcast gaat lanceren. Zo krijgt je podcast een vliegende start.

Podcast tip #5

Wees niet bang om alles uit te proberen. Wees experimenteel want het zijn steeds andere tactics die kunnen werken voor jouw podcasts.

Podcast tip #6

Dóé interviews. Als je eenmaal je niche, je tone of voice en je expertisegebied hebt gevonden: doe dan juist wel interviews om je reach te vergroten. Let wel op wie je uitnodigt want het moet jouw stem, jouw boodschap en jouw missie blijven. Dat lukt niet als je meteen vanaf de start andere experts gaat interviewen. Dan gaat de spotlight op je gast. 

Podcast tip #7

Overweeg eens een ‘podcast swap’. Hierbij interview je de host van een andere podcast en vice versa. Op deze manier deel je elkaars publiek wat een mooie kans is om je bereik uit te bouwen.

Welke contentstrategie is het meest effectief voor jou?

Wil je aan de slag met leadgeneratie via Inbound Marketing en weet je niet welke contentstrategie bij jouw organisatie past? Wij helpen je graag verder! Plan een call in en dan brengen we samen de juiste Inbound Marketing strategie voor jou in kaart.

Plan een call 

Gepubliceerd op 9 september 2022
Sef Heldens
Sef Heldens

Inbound Marketing & Sales Consultant