Inbound 2021: LinkedIn organisch vs LinkedIn Ads

Je weet dat jouw ideale klant zich op LinkedIn bevindt, maar je weet niet zeker hoe je diegene het beste kunt bereiken. Is dat organisch of via LinkedIn advertenties? Tijdens Inbound 2021, hét digitale kennisevenement van HubSpot, gaan Michaela Alexis (LinkedIn organic expert) en AJ Wilcox (LinkedIn ads expert) met elkaar in debat. Ik geef je een korte terugblik. Spoiler: er is géén goed of fout.

Wist je dat LinkedIn meer dan 774 miljoen gebruikers over de hele wereld heeft? Dit cijfer alleen al maakt het platform een topnetwerk om actief op te zijn.

Het plaatsen van berichten kan op LinkedIn op twee manieren, organisch of via advertenties. Bij het organisch plaatsen van een bericht, plaats je een bericht op de tijdlijn van je bedrijfsaccount. Het bericht komt dan via het gebruikelijke algoritme van LinkedIn in de tijdlijn van je volgers. Wanneer iemand het bericht interessant vindt of deelt dan groeit het bereik. Dat kan een enorm sneeuwbaleffect veroorzaken.

Naast het organisch plaatsen van berichten is het ook mogelijk om te betalen voor het plaatsen van een bericht. We hebben het dan over de zogenoemde LinkedIn Ads. Met LinkedIn ads heb je de mogelijkheid om snel een specifieke doelgroep te bereiken. Erg handig, maar het is zeker niet goedkoop. Dat is ook de eerste opmerking die AJ Wilcox plaatst bij de start van het debat. LinkedIn ads zijn duur! Volgens hem zou je al zo’n 5.000 dollar per maand aan LinkedIn ads moeten besteden wil je resultaten zien. Dit bedrag is volgens Wilcox nodig om continu je advertenties te kunnen testen en optimaliseren. Maar ik hoor je al denken: hoe kunnen kleine(re) bedrijven dan ooit gaan adverteren op LinkedIn? Kleine troost, in de sessie geeft Wilcox aan dat het budget voor kleine(re) bedrijven rond de 2.000 dollar per maand moet zijn om echt resultaten te boeken.

LinkedIn strategie

Maar op welke manier bereik je nu daadwerkelijk jouw ideale klant? Eigenlijk heb ik het antwoord al weggegeven in de intro, er is namelijk geen goed of fout. Zolang je maar vanuit een onderbouwde strategie werkt en structureel bezig bent met het optimaliseren van posts of advertenties. Verder is het zo dat organische en betaalde posts elkaar juist versterken. Het advies is dan ook om een social mediastrategie uit te werken met zowel het organisch plaatsen van LinkedIn berichten als betaalde advertenties.


De meest gemaakte fouten bij LinkedIn Ads

Voordat je aan de slag gaat met je strategie is het goed om onderstaande meest gemaakte fouten nog even door te nemen. Het is zonde als je dit later past leest!

  • Bereik jouw ideale klant op LinkedIn
    Om met goede content in te kunnen spelen op de wensen en behoeften van je klanten is het zaak dat je de klant leert kennen. Breng de klantreis die hij doormaakt binnen je bedrijf van A tot Z in kaart. Wil je meer informatie over de customer journey en alles wat daarbij komt kijken? Download dan de whitepaper: ‘De customer journey, 10 succesvoorbeelden’.
  • Vaak wordt de biedstrategie ‘maximum delivery’ gebruikt. Dit is volgens AJ de duurste methode van adverteren. Hij adviseert dan ook om bij je advertenties altijd handmatig bieden als biedstrategie te gebruiken en altijd lager te bieden dan LinkedIn adviseert.
  • Vaak wordt er gekozen voor een offer zoals ‘Plan een afspraak in’ of ‘Vraag een demo aan’. Dit zijn volgens AJ niet de beste offers om daadwerkelijk conversies te krijgen. De reden? Je hebt vaak op dat moment nog geen warme relatie met de doelgroep. Je moet dus eerste de vertrouwensband met je doelgroep opbouwen voordat ze daadwerkelijk met je in gesprek willen. Denk er dus aan dat je je LinkedIn Ads opbouwt vanuit de marketing funnel. Lees daar hier meer over.
  • Doelgroep is te groot. Een doelgroep tussen 20.000 en 80.000 is volgens AJ optimaal.
  • Uitvinken optie ‘Audience Expansion’. Met Audience expansion, in het Nederlands ‘Doelgroep Uitbreiden’ genoemd, kun je het bereik van een campagne vergroten. Met deze functie laat LinkedIn jouw advertenties aan personen zien met vergelijkbare kenmerken als de doelgroep die je hebt opgegeven.

LinkedIn - Enable Audience Expansion

De meest gemaakte fouten bij LinkedIn organic

  • Berichten plaatsen zonder strategie. Er is écht een strategie nodig om resultaten te behalen met onbetaalde berichten op LinkedIn. Het willekeurig plaatsen van berichten heeft geen enkele zin. Denk dus na over goede content voor elke fase van de klantreis. Lees hier meer over de klantreis.
  • Creëer content die bij je doelgroep past. Regelmatig zien we nog posts voorbij komen met een boodschap die totaal niet relevant is voor je doelgroep. (lees: de kat van de buurman is verdwenen). Denk dus goed na over wat je wilt vertellen en wat interessant is voor de doelgroep om te lezen. Alleen dan gaat je doelgroep je post interessant vinden of delen, wat uiteindelijk gaat zorgen voor organisch bereik.
  • Bedrijfsprofiel is incompleet. Vertrouwen in je bedrijf is een enorm belangrijke factor voor het organisch groeien op LinkedIn. Neem dus even de tijd om je bedrijfsprofiel volledig te vullen, zodat die een professionele en betrouwbare indruk achterlaat. 


Bereik jouw ideale klant op LinkedIn

Om met goede content in te kunnen spelen op de wensen en behoeften van je klanten is het zaak dat je de klant leert kennen. Breng de klantreis die hij doormaakt binnen je bedrijf van A tot Z in kaart. Wil je meer informatie over de customer journey en alles wat daarbij komt kijken? Download dan de whitepaper: ‘De customer journey, 10 succesvoorbeelden’.

Download whitepaper
BureauVet-onlinemarketing-inboundmarketing-CTA-4-Customerjourney-whitepaper

Gepubliceerd op 15 oktober 2021