Inbound 2021: acht tips voor jouw e-mail onderwerpregel

Deze week staat Vet Digital volledig in het teken van HubSpot Inbound 2021, hét digitale event met alle laatste trends binnen Inbound Marketing, Inbound Sales en Service. In deze blog lees je de highlights van de sessie: ‘Email Mythes ontkracht. Wat nu echt werkt!’

Nijmegen, 18-10-2021. Worldata is een Amerikaans marketingbureau dat elk jaar meer dan 40.000 e-mail campagnes uitvoert voor klanten. Hun onderzoeksafdeling, Worldata research, analyseert de effectiviteit van deze e-mail campagnes. Zij baseren hun onderzoek op de meer dan 6 miljard mails die jaarlijks verzonden worden. Daar kan je veel interessante inzichten uit halen! In deze sessie staat een betere open rate van je e-mails centraal. De open rate geeft weer hoeveel procent van jouw ontvangers jouw e-mail openen.

Vooropgesteld: je open rate is niet alles. Voor de meeste marketeers zijn metrics als click rate en het aantal conversies veel belangrijker. Toch moet een ontvanger je e-mail wel openen, om te kunnen converteren. Genoeg redenen om te streven naar een goede open rate dus!

Met de onderstaande 8 tips vergroot jij de open rate van je e-mails. Deze tips zijn gebaseerd op het trekken van de aandacht van je doelgroep. Onderwerpregels die nú de aandacht trekken, kunnen over een half jaar alweer gewoon zijn geworden (en dan zullen er weer nieuwe tactieken zijn die de aandacht trekken). Doe dus vooral nu je voordeel met deze tips.

1. [Gebruik] (deze) *tekens*

Uit het onderzoek van Worldata blijkt dat je de open-rate van mails kan vergroten wanneer je woorden in de onderwerpregel tussen deze tekens plaatst:

( ) = 27% stijging in open rate

* * = 25% stijging in open rate

[ ] = 18% stijging in open rate

Bijvoorbeeld:
*VOOR DE EERSTE KEER* Neem deel aan ons webinar!


2. De ‘fout’ e-mail

Deze e-mail heb je misschien al eens in je inbox gezien. In de onderwerpregel staat een melding van een zogenaamde fout, zoals: ‘oh oh.. onze kortingsactie eindigt vanavond’. Of ‘oeps.. je hebt bijna de deadline gemist’

Deze woorden zoals ‘oeps’, ‘oh oh’, of ‘oh nee!’ trekken de aandacht en zorgen voor een hogere open rate. Dat geldt niet alleen voor B2C, maar ook zeker voor B2B.

B2B stijging in open rate → 29%

B2C stijging in open rate → 37%


3. Een vergelijking (vs.) in de onderwerpregel

Een vergelijking in de onderwerpregel met behulp van ‘vs.’ vergroot de open rate voor B2B met 21% en voor B2C met 22%.

Bijvoorbeeld:
Podcasts vs. video: wat werkt het beste voor toekomstige marketeers?

4. Puntjes (...) aan het einde van de onderwerpregel

Door puntjes aan het einde van de onderwerpregel te plaatsen wek je interesse bij de ontvanger. Uit het onderzoek van Worldata bleek dat dit soort puntjes voor B2B de open rate vergroten met 31% en voor B2C met 28%.

Bijvoorbeeld:
Alleen voor HR-professionals…


5. Emoji’s aan het begin en einde van de onderwerpregel

Door een emoji aan het begin en einde van de onderwerpregel te plaatsen kan je jouw open rate tot wel 26% verhogen. Emoji’s niet voor B2B? Zeker wel! Onderstaand vind je als voorbeeld de resultaten van Worldata voor B2C en B2B bij diverse emoji’s.  

6. Lijsten in de onderwerpregel

Mensen zijn gek op lijsten. Ze zijn overzichtelijk en makkelijk te scannen. Als je een lijst in de onderwerpregel gebruikt, kan je jouw open rate verhogen tot wel 34% voor B2B en 39% voor B2C. 

Bijvoorbeeld:
5 tips voor e-mail marketeers 


7. Gebruik schaarste-gerelateerde woorden in de onderwerpregel

Woorden die schaarste benadrukken, zoals ‘beperkte beschikbaarheid’, ‘weer op voorraad’, ‘bijna op’, vergroten de open rate voor B2B met 31% en voor B2C met 39%. 

Bijvoorbeeld: 
Waarom wachten als het nú op voorraad is?

8. Gebruik een ‘friendly from’

Een friendly from is de naam die je in jouw mailbox ziet als afzender. Dit kan je zelf instellen. Door deze afzender te matchen met het onderwerp van je mail, kan je de open rate vergroten met 34% voor B2B en 37% voor B2C. 

In het onderstaande voorbeeld zie je hoe Apple zijn Friendly from wijzigt, zodat deze aansluit bij het onderwerp van de mail. 

Source: Worldata Research Study October 2021

Ga jij gauw aan de slag met deze e-mail marketing tips? Een goede open rate is de eerste stap en natuurlijk niet het einddoel. Met waardevolle content die jouw doelgroep écht helpt in alle fases van de klantreis zorg jij voor marketing succes. Het creëren en delen van waardevolle content noemen we ook wel Inbound Marketing. Wil jij meer weten over Inbound Marketing? Download dan de whitepaper 'alles over Inbound Marketing'