Inbound 2020: Visual search en de toekomst van retail

Inbound 2020 is hét kennis-event rond Inbound Marketing, Inbound Sales en Service, gehost door HubSpot. Niet in Boston zoals normaal, maar virtueel per video. De sessies over de laatste marketing- en sales-trends zijn er niet minder interessant om. In deze blog het verslag van de Q&A sessie van Clark Boyd, course leader van de Cambridge Universiteit.

De gap tussen fysieke en digitale “retail” aankoop neemt af. Dit biedt (potentiële) klanten de mogelijkheid om binnen een paar seconden  het proces van  “ik wil iets kopen” tot “ik heb het gekocht” te doorlopen met alleen hun smartphone (camera) via AI (Artificial Intelligence). Voorbeeld: als je in de winkelstraat langs een schoenenwinkel loopt dan maak je een foto met je smartphone van de etalage. De smartphone herkent de producten in de etalage en verwijst je direct door naar de juiste websitepagina van desbetreffende winkel om het product direct online aan te schaffen. Deze technologie wordt op dit moment gebruikt door 45% van de retailers in de US en blijft alsmaar groeien.

Een aantal feiten:

  • Meer dan 20% van de zoekresultaten op Google bestaat uit Image-resultaten. 
  • Pinterest meldde dat haar gebruikers in februari 2018 meer dan 600 miljoen gecombineerde maandelijkse zoekopdrachten hebben uitgevoerd met behulp van hun Lens-technologie. 
  • Image-based Pinterest Ads hebben een gemiddelde conversie ratio van 8,5%. 
  • API’s maken het mogelijk om middels visual recognition zelf visual search mogelijkheden te ontwikkelen.

How to get started?

Een lastige vraag omdat we hier weinig invloed op hebben omdat optimaliseren hierop lastiger is dan normaal. Visual search maakt namelijk gebruik van machine learning en zoekt naar relevantie voor de gebruiker. Dat betekent (maar goed ook ;)) dat je de vindbaarheid niet kunt forceren.  

Een aantal dingen kan je wél doen, namelijk:

  • Image SEO
    • Afbeeldingen naar de sitemap sturen
    • Afbeeldingen optimaliseren voor mobiel gebruik
  • Toevoegen van metadata aan afbeeldingen
  • In theorie kan je aan de slag met visual recognition op jouw website middels de API’s van Google en IBM

Zijn afbeeldingen/ visuals belangrijk in jouw branche? 

Houd dan de ontwikkelingen van visual search nauwlettend in de gaten. Zeker voor e-commerce liggen er enorme kansen! 

Schrijf je nu in!

Wil je graag op de hoogte gehouden worden via de mail? Dat kan natuurlijk want we delen graag onze kennis en artikelen.