In 90 dagen je organisatie klaar voor de RevOps Revolutie

“Wij hebben Salesforce, Zoho, HubSpot, Odoo en aan het einde van de maand voegen we alles samen in een Excel spreadsheet om onze pipeline inzichtelijk te maken”. Heb je dit ook wel eens binnen jouw organisatie gehoord? Dan is het klaar voor dé RevOps revolutie! 

Wat is RevOps?

RevOps staat voor Revenue Operations (RevOps) en staat voor een strategische aanpak om gecentraliseerd sales, marketing en (klanten)service op te pakken om de klant een consistente ervaring te bieden gedurende de hele klantreis.

De problemen om consistente ervaring te bieden gedurende de hele klantreis

  • Er zijn meer applicaties dan ooit;
  • Er worden besluiten genomen op basis gevoel in plaats van gebaseerd op data;
  • Klanten worden steeds veeleisender; 
  • Medewerkers creëren zelf een eigen werkwijze. 

HubSpot Ecosystem

Waarom is het moeilijk om je organisatie klaar te stomen voor RevOps? 

Om RevOps binnen je gehele organisatie te laten landen is een verandering van werkwijze vereist en weinig mensen houden van verandering. Het is lastig om je werkzaamheden even te laten liggen, maar soms moet je om uiteindelijk je organisatie te laten groeien!

Binnen 90 dagen jouw organisatie klaarstomen voor RevOps

Dag 1 - 30 

In de eerste maand ligt de focus op het in kaart brengen van de huidige processen. Wat gaat goed? En wat gaat vooral niet goed? Tevens is het belangrijk om bij alle stakeholders de vraag te stellen: “Wanneer is RevOps succesvol voor jou?”. Bepaal jouw stip op de horizon! 

Dag 31-60 

Nu je de huidige situatie in kaart hebt gebracht ga je aan de slag met externe analyses. Ga in gesprek met (potentiële) klanten en breng in kaart wat voor hen belangrijk is. Deze conclusies bespreek je met de stakeholders om uiteindelijk jouw proces volledig uit te tekenen in een blueprint inclusief tech stack en mogelijke integraties tussen systemen. 

Dag 61-90

Nu je weet hoe jouw proces eruit ziet ga je jouw toekomstige tech-stack in kaart brengen. Welke applicaties dienen met elkaar gekoppeld te worden? En wat is de functie van elke applicatie? 

Verwerk alles overzichtelijk in een presentatie en presenteer de toekomstige werkwijze (blueprint) en tech-stack aan alle stakeholders en de directie om draagvlak te creëren. 

Deze presentatie bevat: 

  • Overzicht van de huidige situatie 
  • Presentatie van de nieuwe visie (blueprint + tech-stack) 
  • Budget
  • Planning

Na deze presentatie en bijbehorende feedback ga je het plan definitief maken en start je met de uitrol hiervan. 

Onthoud: verandering is moeilijk! 

  • Start met de afdelingen met de minste weerstand en waar de minste verandering vereist is; 
  • Plan twee keer zo veel trainingstijd dan je nodig denkt te hebben; 
  • Zorg voor “champion users” om de intern draagvlak te creëren. 

Heb jij hulp nodig bij het in kaart brengen van je processen? 

Wil jij hulp bij het goed in kaart brengen van je proces, het beter op elkaar laten aansluiten van het marketing-, sales en service proces en wil je graag om je groeidoelstellingen te halen? Vraag Bureau Vet dan naar de mogelijkheden van workshop om jouw processen in kaart te brengen.

Plan een call 

Gepubliceerd op 13 oktober 2021
Levi Meulensteen
Levi Meulensteen

Inbound Marketing & Technical Consultant