HubSpot update: meer mogelijkheden met de social media tool

HubSpot heeft onlangs diverse nieuwe opties toegevoegd die jouw helpen om je social media beter in te zetten. De eerste update is geschikt voor gebruikers die Facebook berichten willen targeten op locatie en taal. De andere HubSpot update zorgt ervoor dat jij makkelijker een social media afbeelding kunt bewerken met behulp van Canva waardoor je posts kunt maken zonder dat daar een designer bij aan te pas hoeft te komen. Ook is de analyse methode & reporting verbeterd. Het is belangrijk om deze en andere social media inspanningen te meten, daarom leggen we in deze blog ook uit waar je dit in HubSpot kan vinden. 

1. Locatie en taal targeting voor Facebook

Deze social media update stelt je in staat om jouw organische Facebook berichten uitsluitend aan een specifieke doelgroep te laten zien gebaseerd op taal en locatie settings.

Als je bijvoorbeeld een organische Facebook post alleen wilt laten zien aan Spaans sprekende mensen in Spanje en Mexico, dan kun je dat vanaf nu instellen. In de afbeelding hieronder wordt dit duidelijk. 

custom audience

2. De Canva Button

HubSpot heeft aangekondigd dat het een nieuwe, diepgaande integratie heeft met het online design platform Canva. Met deze update kun je social media berichten, advertenties, banners en social media afbeeldingen rechtstreeks vanuit HubSpot ontwerpen. Door de rechtstreekse integratie hoef je niet eerst een design in een ander platform te maken. Dit bespaart je tijd en eventueel ook abonnementskosten.

Met de nieuwe Canva-knop kun je in HubSpot eenvoudig beeldmateriaal creëren en toevoegen aan hun marketingmiddelen in veel minder stappen dan je gewend bent. Naast het uploaden van bestaande afbeeldingen in HubSpot, kunnen gebruikers nu ook Canva laden en met één klik beginnen met het maken van een afbeelding. In de afbeelding hieronder zie je hoe dit er in HubSpot uitziet. 

De Canva button

Social media campagnes analyseren

De analyse en monitoringsopties voor social media zijn verder geoptimaliseerd in HubSpot. Met de verbeterde opties kun je in HubSpot de prestaties van social media berichten bekijken en analyseren. Hiermee bepaal hoe goed jouw social media inspanningen presteren. Ga via je eigen HubSpot homepagina naar marketing > social. Op deze pagina vind je vervolgens onder het knopje reports veel bruikbare informatie over je eigen social media campagnes.

HubSpot verzamelt gedurende de eerste 30 dagen na publicatie gegevens van een bericht. Het programma verzamelt o.a.: het aantal impressies, likes, reacties, retweets en shares. Hieronder geven wij van een aantal onderwerpen weer die jij kunt analyseren uit reports.

Interactie: het interactie rapport toont het aantal likes, reacties en eventueel andere interacties zoals shares weer in een grafiek. Dit is een handige analyse om te achterhalen welk platform het beste presteert.

Sessies: het sessies-rapport toont het webverkeer dat via social media berichten binnen is gekomen op jouw website. Ook wanneer er bijvoorbeeld een derde partij een Twitter bericht publiceert met een link naar jouw website, zal deze klik op die link resulteren in een weergave in het Sessions rapport. Dit rapport is vooral interessant wanneer je social media inzet om meer bezoekers op je website te krijgen.

Publiek: In het Publieksrapport vind je het huidige aantal volgers, vergeleken met het aantal volgers in een voorafgaande periode. Dit is per social media kanaal te analyseren.

Social media campagnes monitoren 

Bij social media monitoring draait om het in kaart brengen van berichtgeving rondom je organisatie. Ga via je eigen HubSpot homepagina naar marketing > social. Op deze pagina vind je vervolgens onder het knopje monitoring veel bruikbare informatie over social media berichten, zoals: reacties, interacties, nieuwe volgers en een overzicht met alle activiteiten.

HubSpot geeft je met deze pagina een handig overzicht van alle activiteiten. Dit biedt jou de optie om snel te reageren op opmerkingen binnen HubSpot, hiermee mis je nooit meer een kans om deel te nemen aan de gesprekken die voor jou van belang zijn.

Ook kun je monitorpagina social media activiteiten van andere bedrijven bekijken. Zo kun je zien hoe de concurrentie zich beweegt op social media en eventueel daar je strategie op aanpassen.