HubSpot update: hoe effectief zijn mijn e-mails?

HubSpot heeft een nieuwe optie toegevoegd waarmee je een betere analyse van jouw e-mailactiviteiten kunt maken. Het is vanaf nu namelijk mogelijk om tot wel 10 e-mails rechtstreeks met elkaar te vergelijken. In deze HubSpot update leggen wij je uit wat deze nieuwe optie precies inhoudt en wat de voordelen hiervan zijn.

 

E-mails vergelijken

Als je frequent e-mails verstuurd dan weet je als geen ander dat je niet alle e-mails zomaar met elkaar kunt vergelijken. Zo is de ene e-mail gericht aan een specifieke doelgroep waarbij je een heel hoog openingspercentage hebt en een andere e-mail is juist de maandelijkse nieuwsbrief naar een grote groep ontvangers die wellicht ook niet meer allemaal actief zijn. Oftewel: je bent appels met peren aan het vergelijken, dat heeft geen enkele zin.

Vanaf nu heb je echter de optie in HubSpot om (naast de al bestaande optie om op type mails zoals automation, follow-ups en reguliere mails te vergelijken) ook op basis van zelf uitgekozen mails een vergelijking te maken. Zo heb je een veel realistischer beeld van de prestaties van je e-mails waardoor je beter in staat bent om deze te optimaliseren.

Hoe werkt deze optie?

Met deze nieuwe optie kun je o.a. de volgende gegevens met elkaar vergelijken: het openingspercentage, doorklikpercentage, klikfrequentie en aantal afmeldingen op de mail. Door in het HubSpot menu te navigeren naar Marketing > Email > Analyse> Compare emails kom je bij het juiste menu terecht.

Kies de e-mails die je met elkaar wilt vergelijken. Dit kan tot een maximum van 10 e-mails. In de afbeelding hieronder kun je zien hoe dat eruit ziet in  HubSpot.

HubSpot e-mails

Buiten de gegevens die hierboven in de afbeelding weergegeven staan, kun je ook de volgende elementen met elkaar vergelijken:

  1. Openingsprestaties: hierin vind je buiten algemene informatie zoals afzender en afzend datum ook het aantal ontvangers en het percentage dat van deze groep de e-mails heeft geopend. Door op het percentage te klikken, kun je bekijken welke ontvangers jouw e-mail hebben geopend.
  2. Klikprestaties: in deze tabel vind je het aantal klikken op de call to actions in jouw verstuurde e-mail. Door op het percentage te klikken, kun je ook zien welke personen op welke call to actions hebben geklikt. Verder vind je hieronder ook nog het aantal afmeldingen op jouw e-mails.
  3. Gelezen e-mails: HubSpot houdt bij hoeveel procent van jouw ontvangers de mail ook daadwerkelijk heeft gelezen. Dit wordt getoetst door het tijdbestek dat iemand die jouw e-mail heeft geopend te meten. Bij acht seconden of langer beschouwd HubSpot een e-mail als gelezen. Wanneer iemand tussen de twee en acht seconden jouw e-mail heeft bekeken, beschouwt HubSpot dit als ‘doorgekeken’. Door op het percentage te klikken, kun je inzien welke ontvangers jouw e-mail hebben gelezen en wie de mail alleen heeft doorgekeken.

HubSpot updates 

Wij houden je graag op de hoogte van de laatste HubSpot updates. Ben je benieuwd naar de vorige updates? Meld je aan voor onze HubSpot Bytes nieuwsbrief. Laat het ons weten als je aan de maillijst wilt worden toegevoegd!