HubSpot integrations met Microsoft Dynamics 365, hoe doe ik dat?

Maak je naast HubSpot gebruik van Microsoft Dynamics 365 voor je salesprocessen? Dan wil je natuurlijk dat beide systemen data kunnen uitwisselen. Zo werk je minder foutgevoelig en is je contactdata in beide systemen up-to-date. Het integreren van HubSpot met Microsoft Dynamics 365 is relatief eenvoudig. In deze blog leggen wij je uit hoe je dit aanpakt.

 

Waar begin je met je HubSpot integratie met Microsoft Dynamics 365

Om te beginnen met een basisintegratie waarmee je leads, contactpersonen en accounts in beide richtingen uitwisselt, maakt het niet uit welke HubSpot licentie je hebt. Zelfs met een gratis licentie kun je deze koppeling via de HubSpot Marketplace installeren. Met deze standaardkoppeling kun je wel slechts een handvol properties uitwisselen. Wil je aan de slag met andere velden dan de standaardoplossing mogelijk maakt of aangepaste velden toewijzen? Dan heb je Operations Hub Starter of Professional nodig. Hiermee heb je de flexibiliteit om eigen toewijzingen aan te maken of standaardtoewijzingen aan te passen.

Hoe werkt de data sync tussen HubSpot en Microsoft Dynamics 365?

De standaardgegevens die worden uitgewisseld tussen HubSpot en Dynamics komen grotendeels overeen, wat een data sync vrij eenvoudig maakt. Het grootste verschil tussen de systemen is dat Dynamics spreekt van Contacts en Leads, waar HubSpot beide entiteiten als Contacts ziet. Dit zorgt ervoor dat bij het instellen van de synchronisatie je twee typen contacten ziet die je kunt koppelen. Zowel Leads als Contacts in Dynamics, worden in HubSpot als Contacts overgenomen. Om de juiste Contacts vanuit HubSpot om te zetten naar Leads in Microsoft Dynamics 365, selecteer je de lifecycle stages die in Leads moeten worden omgezet.

De andere vormen van data kunnen veelal een-op-een worden gesynchroniseerd. Accounts in Dynamics worden in HubSpot onder Companies gezet en Opportunities in Dynamics worden in HubSpot opgenomen als Deals.

Vet Digital helpt je om de integratie juist in te stellen

In de basis is de integratie goed in te stellen. Wel zijn er enkele zaken waar je op moet letten, zoals welke lifecycle stage in Hubspot een lead wordt in Dynamics, maar ook wanneer je wilt dat er contacten aangemaakt worden. Je moet namelijk ook rekening houden met wanneer je wilt dat een contact wordt gedeeld vanuit het ene systeem met het andere.

Zo hebben wij voor een van onze klanten de integratie zo ingericht dat contacten en bedrijven pas in Microsoft Dynamics 365 aangemaakt worden als een deal een bepaalde status bereikt heeft in Hubspot. Hiervoor hebben wij gebruikt gemaakt van Actieve lijsten in Hubspot. Ook het aanmaken van nieuwe contacten en bedrijven in Hubspot vanuit Dynamics is mogelijk. Hiervoor is handig gebruik te maken van labels die in Dynamics gezet kunnen worden. Op deze manier houd je beide systemen zo schoon mogelijk en blijven de relevante records keurig gesynchroniseerd.

Naast de technische kant van de implementatie, helpen we onze klanten ook door eerst samen een integratieplan op te stellen alvorens deze geïmplementeerd wordt. Een goede voorbereiding is namelijk de basis voor een succesvolle integratie.

Aan de slag met het integreren van HubSpot met Microsoft Dyamics 365

Ga je aan de slag om HubSpot te integreren met Microsoft Dynamics 365, maar wil je weten of je een uitgebreidere HubSpot licentie nodig hebt of hulp bij het instellen van de koppeling?
Plan een afspraak met ons in om vrijblijvend de mogelijkheden te bespreken of neem contact met ons op via het formulier op onze website.