Hoeveel leads heb ik nodig?

Het klinkt logisch. Om je bedrijf te laten groeien heb je meer omzet nodig, het liefst met behoud van marges en rendement. Groei komt echter niet vanzelf, althans niet helemaal vanzelf. Bedrijven groeien (of krimpen) vaak autonoom op een bepaalde manier. Oftewel, met dezelfde inspanning in marketing en sales verandert er niet zo veel.  

 

Meer omzet

Om meer omzet te genereren kun je simpel gezegd twee wegen bewandelen. Even los van de inhoud en/of verandering van het product of de dienst:

  • Upsell bij bestaande klanten
  • Op zoek naar nieuwe klanten

Je bestaande klanten zijn je meest warme bron van nieuwe omzet. Je kent ze immers door en door en ze vormen continu leads die op een presenteerblaadje worden aangeleverd. Onderschat dus niet de kracht en het potentieel van je bestaande trouwe klanten. En hoe blijer je klant, hoe groter de kans dat hij/zij jou nieuwe leads op datzelfde presenteerblaadje aandraagt! Er gaat immers niets boven de kracht van mond-tot-mond.

Nieuwe klanten

Omzet uit nieuwe klanten betekent het generen van nieuwe leads. Als je doelen hebt gesteld voor het nieuwe jaar dan weet je in grote lijnen hoeveel je in marketing kunt en wilt investeren. Dit heb je logischerwijs bepaald aan de hand van je omzetdoelstelling. Heb je dit nog niet scherp? Lees dan ons blog over het bepalen van je marketingdoelstelling.

Uiteindelijk wil je op basis van je omzetdoelstellingen berekenen hoeveel leads je daadwerkelijk nodig hebt om deze doelstellingen te halen. Houd hierbij rekening met de volgende aspecten:

  • Wat is je omzetdoelstelling? Het liefst per maand en/of per product gesplitst.
  • Wat is je gemiddelde deal grootte?
  • Hoeveel procent van de leads moet direct uit je marketingkanaal komen.
  • Hoeveel procent van je gekwalificeerde leads (Marketing Qualified Leads of MQLs) wordt gemiddeld klant?

Lead calculator

Met een simpele formule bereken je het benodigde aantal leads. Bereken gratis je benodigde aantal leads met onze lead calculator!