Hoe bereken ik mijn online marketing budget?

Een vraag die we regelmatig krijgen: ‘Hoeveel moet ik nu investeren in mijn (online) marketing? Het antwoord op deze vraag is wat complexer dan de vraag.

 

 

 

Factoren die hier invloed op hebben zijn bijvoorbeeld:

  • In welke markt bevindt jouw bedrijf zich?
  • Hoe lang bestaat je bedrijf al (m.a.w.: hoe gevestigd is jouw bedrijf in jouw markt)
  • Wat is de gemiddelde marge op je product of dienst?
  • Wat is je groeidoelstelling?

Wel willen groeien maar niet (te veel) investeren

Een soort kip en ei verhaal… Een ambitieuze groeidoelstelling getuigt alleen maar van lef en ondernemerschap. Het heeft echter ook gevolgen voor je investeringen. Vaak gaan de kosten hier voor de baten. Onthoud dat iets wat geld oplevert, altijd eerst geld kost.

Het is dus belangrijk om van tevoren goed te inventariseren wat je überhaupt aan marketing kunt en wilt uitgeven. Het kan namelijk zo zijn dat je groeidoelstelling op basis van die kennis bijgesteld moet worden. Je wilt jezelf immers niet rijk rekenen en elk jaar teleurgesteld worden omdat je doelstellingen compleet uit de lucht gegrepen waren.

Een aantal vuistregels

Het blijft lastig om een percentage te noemen. Er zijn diverse factoren die invloed hebben op dit percentage. Om je op weg te helpen hebben we toch hier een paar belangrijke vuistregels voor je.

Voor bedrijven die hun huidige positie in de markt willen behouden geldt dat ze ongeveer 5 procent van hun totale omzet aan marketing moeten investeren. Wil je als bedrijf echter groeien en meer markt voor je winnen, reken dan eerder met 10% van je totale omzet. Ben je actief in de detailhandel en/of consumentenproducten dan zie je vaak veel hogere percentages voorbij komen. Het betreft hier namelijk vaak een hoog concurrerende markt.

Let op, de genoemde percentages hebben betrekking op je totale marketingbudget. Heb je bijvoorbeeld een marketingmedewerker, gebruik je bepaalde e-mail marketing software en druk je af en toe wat flyers? Al deze kosten horen bij dit totale marketingbudget.

Investeren in groei

Een regel die wij zelf regelmatig hanteren is het investeren over de gewenste groei.

Bijvoorbeeld: Jouw bedrijf investeert momenteel circa 5% van de totale omzet in marketing. Je betaalt hiervan twee marketingmedewerkers, marketing software en overige overheadkosten. Je bedrijf is de afgelopen twee jaar 5% autonoom gegroeid. Dus met dezelfde marketingafdeling en hetzelfde aantal salesmensen realiseer je een steady groei.

Wat nu als je geen 5%, maar 15% wilt groeien. Dan betekent dit logischerwijs dat je marketingmachine meer leads moet genereren, zodat je sales meer deals kan sluiten.

Hoeveel leads je nodig hebt kun je eenvoudig berekenen met onze lead calculator

Stel dat je totale omzet in dit jaar uitkomt op 10 miljoen Euro. Dit betekent dat je in 2019 autonoom zult groeien naar circa 10,5 miljoen. Je wilt echter 10% groeien, wat betekent dat je op 11,5 miljoen wilt uitkomen. Dit is een verschil van 1 miljoen Euro.

Gerekend over deze extra groei van 1 miljoen Euro en rekening houdend met een extra marketingbudget van 10-15% (afhankelijk van je branche) zou dit betekenen dat hier een extra marketinginvestering tussen 100.000 en 150.000 Euro tegenover staat.

Op deze manier bereken je de investering dus veel meer over de beoogde groei. Deze investering valt weer terug te rekenen naar benodigde klanten, benodigde leads en benodigde bezoekers op je website.

Wanneer verdien ik mijn investering terug?

Een terechte vraag met wederom een iets lastiger antwoord. Zijn je marketingcampagnes gericht op brand awareness dan zal de terugverdientijd vele malen langer zijn dan wanneer je concrete zogenaamde ‘bottom of the funnel’ marketing uitoefent.

Hoe dan ook is het belangrijk om te investeren in de volledige funnel. Besteed je namelijk alleen maar tijd aan marketing die is gericht op de snelle beslissers, dan mis je waarschijnlijk meer dan 80% van je doelgroep. Ben je echter te veel bezig met jouw merk en denk je niet na over de vervolgstappen die een potentiële klant doorloopt (de customer journey), dan zal de terugverdientijd waarschijnlijk veel te lang zijn. Zodra je deze effort zoveel mogelijk probeert te verdelen zal je marketing gaan werken als een sneeuwbal en zorg je ervoor dat je een exponentiële groei in lead generatie creëert.

Conclusie

Kort samengevat is het bepalen van je marketinginvestering niet altijd een exacte wetenschap. Aan de andere kant is het belangrijk dat je een investering zoveel mogelijk afstemt op doelstellingen zodat jouw gewenste groei ook daadwerkelijk reëel is. Dit voorkomt teleurstelling en ’jezelf rijk rekenen’.

Kom je er zelf niet uit? Laat je dan adviseren. Schets samen met een professional een aantal scenario’s die passen bij jouw business en zorg dat je samen verantwoordelijk bent voor het behalen van je doelstellingen.