Wat is het verschil tussen Inbound Recruitment en traditionele recruitment?

Het gaat goed met de economie en daarmee groeit het tekort aan personeel. De krapte op de arbeidsmarkt betekent een luxeprobleem voor werkzoekenden. Het uitzetten van vacatures alleen is niet meer genoeg. Waar voorheen de sollicitant op moest vallen om er tussenuit te springen, moet je nu als bedrijf je beste beentje voorzetten om de beste werknemers weg te kapen voor je concurrenten dat doen.

Betekent dit dat de traditionele werkwijze van recruitment niet meer voldoet? Misschien, maar niet getreurd: Inbound Recruitment is dé nieuwe manier van recruiten.

Help, mijn bedrijf groeit!

Kun je het je nog voorstellen dat Nederland nog geen 10 jaar geleden in een grote crisis zat? Waarschijnlijk niet, want inmiddels is de werkloosheid op z’n laagst, stijgen onze lonen, overbieden we elkaar op de woningmarkt en stromen de opdrachten in het bedrijfsleven binnen. Maar met de groei in je bedrijf, daalt tegelijkertijd de capaciteit, en de nieuwe werknemers komen niet zomaar aanwaaien. Help!

Traditionele recruitment

Waarschijnlijk heb je gemerkt dat het plaatsen van vacatures alleen niet meer genoeg is. Hulp in het aantrekken van nieuw en geschikt personeel kun je dus wel gebruiken. Kanalen als advertenties, Linkedin en misschien zelfs wel uitzendbureaus worden ingeschakeld, maar het vinden van het juiste personeel op de traditionele recruitment werkwijze is ‘opeens’ een probleem. Want is jouw ideale werknemer op dat moment ook wel op zoek naar jou?

traditionele recruitment

Inbound Recruitment

Wat als ik je nu vertel dat op zoek gaan naar mensen op het moment dat je ze nodig hebt eigenlijk helemaal niet de juiste tactiek is? Je moet potentiële werknemers op zoek laten gaan naar jóu. Alleen dan bereik je de mensen die ook daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in wat jij te bieden hebt. Dat werkt zo met je producten en diensten, maar zeker ook met je personeel.

Verplaats je eens in de schoenen van een toekomstige werknemer:
Als werkzoekende begin je je zoektocht zeer waarschijnlijk op Google of Linkedin. Misschien zoek je direct naar bedrijven waar je wil werken, of je zoekt op functies. Als je een geschikte vacature hebt gevonden, wil je natuurlijk weten wat voor vlees je in de kuip hebt binnen je toekomstige bedrijf. Met andere woorden: je wil weten of het bedrijf en de werknemers passen bij jouw wensen.

Dat doe je door op onderzoek uit te gaan:

Past het binnen jouw straatje? Dan solliciteer je!

Door te begrijpen hoe je potentiële sollicitant zoekt naar de juiste baan én door de juiste informatie te bieden over jouw bedrijf, kun jij recruitment naar een hoger plan tillen.

Reviews voor inbound recruitment

Het verschil tussen traditionele recruitment en inbound recruitment

Het grote verschil tussen de traditionele recruitment wijze en de inbound recruitment wijze is geduld: is jouw ideale kandidaat wel op zoek naar jou wanneer jij op zoek bent naar hem? Zorg er daarom met inbound recruitment voor dat je áltijd vindbaar bent en laat zien wie je bent als bedrijf, zodat jouw ideale werknemers in de rij staan om bij jou te komen werken.

Natuurlijk hoef je niet te stoppen met het uitzetten van vacatures, maar plaats ze ter ondersteuning van het verhaal van jouw bedrijf en je medewerkers.

Wil je meer weten over inbound recruitment en het inzetten hiervan? Download dan onze whitepaper 'Inbound Recruitment: Laat personeel jóu vinden in plaats van jij hen'.