Google Page Experience krijgt een belangrijke rol als ranking factor in 2021

Vroeger rangschikten Google en andere zoekmachines de zoekresultaten slechts op basis van PageRank en keywords, maar inmiddels zijn er honderden ranking factoren bijgekomen. Het algoritme verbetert zich continue waardoor zoekmachines steeds beter de kwaliteit, inhoud en context van een webpagina begrijpen. Een ranking factor die in 2021 een belangrijke rol krijgt, is de page experience. In deze blog vertellen we hier meer over.

Google maakte halverwege 2020 via de Webmasters Central Blog bekend dat de rol van page experience gaat meespelen als ranking factor. Uit verschillende onderzoeken en studies blijkt dat website-bezoekers de voorkeur geven aan websites met een goede gebruikerservaring. Naast vergelijkbare factoren, zoals de mobielvriendelijkheid en laadsnelheid van een website gaat page experience nu dus ook een rol spelen bij de ranking van zoekwoorden. Google heeft inmiddels bekend gemaakt dat de update in mei 2021 gaat plaatsvinden.

Drie belangrijke factoren voor de update

De page experience van een webpagina wordt met name op basis van de zogenaamde ‘Core web vitals’ beoordeeld. Dit bestaat uit de volgende drie factoren:

  • First Input Delay (FID): de snelheid waarmee een actie leidt tot een reactie in de browser. Bij voorkeur moet dit onder de 100 milliseconden zijn.
  • Largest Content Paint (LCP):  de laadtijd van het grootste content element. Deze hoort onder de 2,5 seconden te zijn.
  • Cumulative Layout Shift (CLS): de mate van verschuifbare elementen, waardoor het moeilijk wordt gemaakt om ergens op te klikken en/of om de content goed te begrijpen.

Page experience vs. User experience

Het verschil tussen de page experience en user experience is over het algemeen niet heel groot, maar toch wordt met beide net wat anders bedoeld. Met page experience wordt namelijk de ervaring op een specifieke pagina bedoeld. Deze kan dus per pagina verschillen. Met de user experience wordt de algehele gebruikerservaring van de website bedoeld.

Is de page experience alleen belangrijk voor landingspagina’s die worden geïndexeerd in Google? Nee. Als een landingspagina een goede page experience heeft, maar de  vervolgpagina niet, dan leidt dit alsnog tot een slechtere user experience. Een slechte user experience kan ervoor zorgen dat de klanttevredenheid afneemt en dat bezoekers niet terugkeren op je website. 

Het is dus slim om te zorgen voor een algehele sterke user experience en om per landingspagina te bekijken hoe je de experience voor deze pagina kunt verbeteren, met behulp van de page experience.

Meer weten over conversie-optimalisatie?

Wil je meer weten over conversie-optimalisatie? Download dan nu de whitepaper: In vier stappen naar conversie-optimalisatie!