Facebook adverteren, kies de juiste doelgroep

Wanneer je via Facebook wilt adverteren kun je een doelgroep op verschillende manieren samenstellen. In principe wordt hierbij het onderscheid gemaakt tussen een nieuwe doelgroep, een aangepaste doelgroep en een vergelijkbare doelgroep. Wij leggen je uit wat de verschillen zijn tussen deze drie doelgroepen.

Nieuwe doelgroep

De naam zegt het al, met behulp van de optie nieuwe doelgroep bepaal je zelf hoe jouw nieuwe doelgroep eruit komt te zien. Je hebt hierbij de mogelijkheid om te kiezen uit de volgende opties:

  • Onder locaties kun je kiezen in welk land, provincie of plaats je advertenties getoond mogen worden.
  • 65+ of in een leeftijd van 18 tot 35 jaar? Onder ‘Leeftijd’ selecteer je de leeftijd van jouw doelgroep.
  • Man, vrouw of zowel mannen als vrouwen? Je selecteert het gemakkelijk onder geslacht. Target advertenties op vrouwen, mannen of mensen van alle geslachten.
  • Wil je alleen personen bereiken die in Nederland wonen maar Engels spreken dan is de talen-optie een goede optie om in te zetten. Wel zo handig wanneer je een Engelstalige advertentie hebt gemaakt.

Denk er bij het bepalen van je doelgroep goed over na wie je via je advertenties wilt bereiken. Wie wil je jouw product of dienst laten zien maar bedenk ook vooral wie uiteindelijk ook daadwerkelijk beslist over een aankoop. 

Naast targeting op basis van locatie, leeftijd, geslacht en taal kun je er ook voor kiezen om mensen toe te voegen of uit te sluiten op basis van hun demografische gegevens, interesses en gedrag. Dit zijn de zo genoemde gedetailleerde doelgroepen. Daarnaast kun je er ook voor kiezen om personen op te nemen of uit te sluiten op basis van connecties met bepaalde pagina’s, apps of evenementen.

Een aangepaste doelgroep

Aangepaste doelgroepen zijn doelgroepen op basis van mensen die je al kent. Deze doelgroepen zijn gemaakt op basis van informatie die je verstrekt of van informatie die wordt opgehaald door Facebook. Je kunt een aangepaste doelgroep maken op basis van:

  • Klantenbestand
  • Websiteverkeer
  • App-activiteit
  • Betrokkenheid op Facebook
  • Offline activiteiten

Klantenbestand

Wanneer je een lijst van personen hebt die je wilt bereiken via Facebook zoals een klantenbestand of een mailinglist dan kun je deze lijst gemakkelijk koppelen aan Facebook. Op basis van de geüploade gegevens gaat Facebook dan op zoek naar de door jou geselecteerde personen.

Websiteverkeer

Met behulp van een Facebook-pixel kun je een lijst van de mensen die je website hebben bezocht of specifieke acties hebben uitgevoerd maken. Je kunt hierbij kiezen uit:

  • Alle websitebezoekers
  • Mensen die een specifieke pagina of specifieke pagina’s hebben bezocht op je website
  • Bezoekers op basis van de doorgebrachte tijd op je website

App-activiteit

Een doelgroep maken van personen die specifieke acties in je app hebben uitgevoerd? Dan kan via de optie app-activiteit. Denk hierbij aan personen die bijvoorbeeld een bepaald level in een game hebben bereikt, items aan een winkelwagentje hebben toegevoegd of je app hebben beoordeeld.

Betrokkenheid

Een video, een reactie achter gelaten of deelnemen aan evenement op je Facebook of Instagram, met de optie betrokkenheid selecteer je personen die betrokken zijn bij jouw Facebook of Instagram account. Onder betrokkenheid kun je de volgende opties selecteren:

  • Video bekeken op Facebook of Instagram
  • Een formulier in een leadadvertentie geopend of ingevuld
  • Een collectieadvertentie of canvas geopend
  • Gereageerd op je Facebookpagina
  • Een actie uitgevoerd op je Instagram-bedrijfsprofiel
  • Interactie gehad met je evenement(en) op Facebook

Offline activiteit

Een lijst van mensen die in de winkel, telefonisch of via andere offline kanalen interactie hebben gehad met je bedrijf maak je met de optie voor het meten van offline conversies op Facebook.

Vergelijkbare doelgroepen

Wanneer je er voor kiest om via Facebook mensen te bereiken die wellicht geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst kun je ook kiezen voor vergelijkbare doelgroepen. Je maakt deze doelgroep op basis van een ‘bron’. Facebook gaat dan op zoek naar personen die het meeste lijken op personen in jouw bron. Een bron voor een vergelijkbare doelgroep kan worden gebaseerd op:

  • Fans van je Facebook-pagina
  • Mobiele-app gegevens
  • Pixelgegevens

Tijdens het maken van een vergelijkbare doelgroep kun je daarnaast zelf de grootte van je doelgroep bepalen en in welk land of welke landen je doelgroep actief mag zijn.

Adverteren via Facebook

Zoals je ziet zijn er veel mogelijkheden om een doelgroep voor je Facebook advertenties te kiezen. Download nu de whitepaper 'Online adverteren' en leer alles over dit onderwerp!

Heb je naar aanleiding van dit artikel nog vragen, wil je meer weten over het adverteren via Facebook of heb je hulp nodig bij het opstellen van een Facebook advertentie? Neem dan gerust eens contact met ons op. Wij helpen je graag verder.