E-mail marketing: 5 tips om je mailinglijst te optimaliseren

E-mail marketing is nog steeds erg zinvol. Uit deze bron blijkt dat e-mail marketing nog steeds tot de meest populaire online marketing kanalen behoort. E-mail marketing kost namelijk relatief weinig tijd in vergelijking met wat het oplevert. Dit komt doordat het grotendeels geautomatiseerd kan worden en doordat je met deze marketingtool een grote groep mensen tegelijkertijd kunt bereiken. Hiervoor heb je uiteraard wel een uitgebreide mailinglijst nodig. In dit blog artikel geven we je een vijftal e-mail marketing tips die van belang zijn bij het opbouwen en onderhouden van een waardevolle mailinglijst.

Tip 1: Maak gebruik van segmentatie bij het aanmeldproces

Door segmentatie kun je gerichter gaan mailen. Dit doe je door een optie toe te voegen waarin de mensen uit je mailinglijst aan kunnen geven waar hun interesses liggen. Op basis van deze segmentatiecriteria kun je jouw e-mail marketing persoonlijker maken. Dit doe je door die informatie aan te bieden waar de betreffende persoon behoefte aan heeft. Door relevante informatie aan te bieden voorkom je namelijk afmeldingen voor je nieuwsbrief. Daarnaast worden de mails naar alle waarschijnlijkheid beter gelezen, omdat het aansluit bij de interesses van de persoon die de mailing ontvangt.

Tip 2: Werf alleen bestaande e-mailadressen

Veel mails die verstuurd worden kennen geen juiste bestemming of belanden bij de spam. Volgens Pinpointe bereikt slechts 28% van alle berichten wereldwijd de inbox. Het is belangrijk dat jouw mailings wel de juiste mensen bereiken. Hoe vaker jouw mailings niet geopend worden des te groter de kans is dat jouw mailings in de toekomst als spam worden beschouwd. Dit wil je absoluut niet.

Mailings naar onbestaande adressen levert geen ‘open’ op. Dit kan er dus aan bijdragen dat de mailings die wel aan de juiste mensen gericht zijn bij de spam belanden. Door middel van een verplichte bevestiging via een bevestigingsmail  voorkom je dat er onbestaande adressen in je mailinglijst komen.

Tip 3: Blijf altijd doorgaan met het verzamelen van e-mailadressen

Volgens Tribal verlies je gemiddeld gezien 22,5% aan actieve e-mailadressen uit je mailing bestand binnen een jaar. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat mensen van bedrijf veranderen. Hierdoor verdwijnt de bedrijfsmail van de betreffende persoon. Daarnaast kan het ook komen doordat consumenten hun e-mailadres verwijderen of wijzigen. Naar alle waarschijnlijkheid zullen er mensen zijn die zich afmelden voor de nieuwsbrief. Wanneer je geen actie onderneemt om meer e-mailadressen te verzamelen kan het zo zijn dat je actieve mailinglijst achteruit gaat. Plaats je e-mailformulier dus niet verstopt op je website, maar zet het duidelijk in beeld zodat je weer nieuwe adressen zult genereren.

Het actief verzamelen van e-mailadressen kan onder andere gerealiseerd worden door middel van een pop-up melding die verschijnt als de bezoeker op de website actief is. Hierin wordt er gevraagd om het e-mailadres achter te laten in ruil voor een periodieke mailing met interessante laatste nieuwtjes en andere relevante informatie. Veel bedrijven maken hier geen gebruik van omdat zij het zelf ook niet prettig vinden om een pop-up melding te krijgen. Misschien vind jij het niet prettig, maar dit wil niet zeggen dat jouw klant dit ook als onprettig ervaart. Probeer het uit onder het motto: “Nee heb je en ja kun je krijgen.”

Tip 4: Liever geen info@bedrijfsnaam.nl als zakelijk adres

Veel bedrijven beschikken over een bedrijfsmail die begint met info@. Wij raden je aan om dit te veranderen indien dit makkelijk te realiseren is. Dit is namelijk één van de redenen waardoor veel mails in de spambox terecht komen. Info@bedrijfsnaam.nl wordt als spam-gevoelig ervaren, echter zijn er maar weinig mensen die hiervan op de hoogte zijn. Support@bedrijfsnaam.nl en contact@bedrijfsnaam.nl zijn voorbeelden van minder spam-gevoelige mailadressen die toepasbaar zijn in de businesswereld. 

Tip 5: Besteed aandacht aan de afmeldprocedure

Weet jij waarom je klanten zich afmelden voor de nieuwsbrief? Deze vraag is eenvoudig te beantwoorden als je een survey houdt tijdens de afmeldprocedure met daarin de vraag waarom iemand zich afmeldt. Dit kan bijvoorbeeld te maken hebben met het feit dat iemand te veel verschillende nieuwsbrieven ontvangt. Ook kunnen de nieuwsbrieven te vaak verzonden worden of niet relevant zijn. Wanneer je dit weet kun je ervoor zorgen dat je jouw andere klanten wel behoudt door middel van aanpassingen die je doorvoert aan de hand van de resultaten. 

Bij het afmeldproces moet je frustraties zien te voorkomen. Je wilt namelijk voorkomen dat deze mensen het bedrijf rapporteren als spam. Als een bedrijf meerdere malen gerapporteerd wordt voor het verzenden van spam-berichten kan dit negatieve gevolgen hebben. Mensen moeten zich daarom snel en eenvoudig af kunnen melden. Het is dan ook aan te raden om het beantwoorden van de afmeldvraag niet te verplichten. Verder is het ook gebruiksvriendelijk om opties voor te leggen die je kunt aanvinken of juist uitvinken.

Hoge ROI

Inschrijven voor een mailinglist doen gebruikers vooral voor aanbiedingen en het verkrijgen van kennis . Probeer deze onderdelen dan ook duidelijk te benoemen als reden voor inschrijving. Een potentiële klant schrijft zich alleen in als er een bepaalde waarde tegenover staat. De mogelijkheden van e-mail marketing zijn eindeloos. Naast het versturen van een nieuwsbrief kan het kanaal bijvoorbeeld ook ingezet worden voor servicemails, tevredenheidsonderzoeken en uitnodigingen voor informatieavonden. Twijfel je om met e-mail marketing aan de slag te gaan? Doe het! Gebruik de e-mail marketingtips en onthoud: bij een effectieve inzet kan de ROI ontzettend hoog uitvallen!

Wist jij dat je bovenstaande praktische tips eenvoudig kan hanteren in HubSpot? Neem contact met ons op als je van plan bent om HubSpot te gebruiken voor jouw business.