Adaptive versus Responsive, wat is het verschil?

Je hebt een nieuwe website die er fantastisch uitziet en waar je bezoekers gemakkelijk van alles over je kunnen vinden. Maar wordt die website wel op alle formaten beeldschermen op de juiste manier weergegeven? En is ook alle content goed leesbaar op de verschillende apparaten? Sinds 2013 zit er een stijgende lijn in het aantal weergaven van websites op mobiele apparaten. Het wordt dan ook hoog tijd om jezelf af te vragen: Kies ik voor een adaptive of voor een responsive B2B website? Op voorhand is al te zeggen dat zowel een adaptive als responsive website bedoeld is om een goede mobiele weergave aan de bezoeker te bieden. Toch zijn er diverse verschillen tussen beide typen weergaven. In dit blog worden ze je uitgelegd.

Een responsive website

Een responsive website past zichzelf als het ware aan je beeldscherm aan. De website wordt geladen en afhankelijk van de grootte van je beeldscherm wordt bepaald welke content waar en op welke manier wordt getoond. De website schaalt eigenlijk mee aan de hand van de grootte van je scherm.

Voorbeeld responsive website

Je bekijkt je website op je gewone computer. Alle content en afbeeldingen worden juist weergegeven. Wanneer je dezelfde website opent op een tablet of mobiele telefoon zie je dat dezelfde content wordt getoond. De content die je ziet wordt alleen op een andere manier weergegeven. Dit zie je bijvoorbeeld terug in de grootte van de tekst. Zo hoef je niet extra in te zoomen om de tekst goed te kunnen lezen. Ook bepaalde afbeeldingen worden op een andere plek en in een ander aangepast formaat weergegeven.

Voordelen

Een responsive website geeft je de mogelijkheid om jezelf online optimaal te presenteren aan je bezoekers. Enkele voordelen:

  • De website wordt automatisch geschaald naar het formaat van je beeldscherm
  • Content wordt automatisch aangepast naar het formaat van je beeldscherm
  • Je maakt kosten voor de realisatie van één website

De nadelen

Een responsive website heeft zoals hierboven te lezen valt een heleboel voordelen. Echter kleven er ook nadelen aan een responsive site:

  • Er wordt geen aparte website geladen voor kleine(re) beeldschermen (bijvoorbeeld tablets)
  • Voor kleinere beeldschermen kan het zijn dat er in verhouding een te grote afbeelding geladen wordt

Een adaptive website

Een adaptive en een responsive website verschillen niet heel erg veel van elkaar. Het grootste verschil zit hem in het feit dat er bij een adaptive website eerst wordt gekeken naar het type device waarmee de bezoeker de website bezoekt. Voor ieder type device wordt afzonderlijk bekeken welke content relevant is. Alleen die content wordt getoond aan de bezoeker, zodat er perfect ingespeeld kan worden op de behoefte van de bezoeker. Daarbij wordt ook nog rekening gehouden met het tijdstip en de locatie waarop de bezoeker een bezoek brengt aan de website. Er kan dus gesteld worden dat adaptive websites net een stapje verder gaan dan responsive websites, zodat een bezoeker altijd de meest relevante content voorgeschoteld krijgt.

Een voorbeeld van een adaptive website

Als voorbeeld nemen we de AutoRAI. Wanneer je de website van de AutoRAI een half jaar voordat het evenement plaatsvindt bezoekt, dan zal de focus van de content liggen op het kopen van online kaarten met korting, op de openingstijden en op de routebeschrijving. Op het tijdstip dat het event plaatsvindt is het kaarten kopen niet echt relevant meer, maar wil je als bezoeker juist weten bij welke stand de klassieke oldtimers staan of wil je juist de plattegrond raadplegen.

De voordelen

Een adaptive website speelt optimaal in op de behoefte van de bezoeker en kent dan ook diverse voordelen:

  • Afhankelijk van het device wordt bepaald welke content relevant is om te tonen aan de bezoeker
  • Content is dus relevanter voor de bezoeker, waardoor deze langer op de website zal blijven
  • Doordat de content relevanter is neemt het bouncepercentage van de site af

De nadelen

Een adaptive website geeft de bezoeker van je website een optimale gebruikerservaring, omdat de bezoeker die content voorgeschoteld krijgt waar hij naar op zoek is. Om dat te kunnen realiseren is er echter wel wat extra werk nodig. Daarmee heb je ook gelijk een nadeel te pakken van een adaptive website:

  • De kosten voor het realiseren van een adaptive website liggen hoger dan bij een responsive website. Het realiseren van een adaptive website is een stuk lastiger en de ontwikkeling ervan vergt dan ook meer inspanning.

Meer weten?

Middels dit blog hebben we je op een beknopte manier duidelijk proberen te maken wat het verschil is tussen een responsive en adaptive website. We kunnen ons echter voorstellen dat dit toch nog vragen oproept. Deze vragen beantwoorden de developers van Vet Digital graag voor je.