7 voordelen van Marketing Automation

Marketing Automation

Als marketeer kun je niet meer om de term heen: Marketing Automation. Marketing Automation maakt het leven van vele marketeers al een stuk efficiënter door de vele mogelijkheden en voordelen die het biedt. Het is ook daarom dat steeds meer bedrijven er gebruik van maken om zo verschillende marketing processen te automatiseren. Denk hierbij aan het creëren van contactmomenten of het genereren van leads. Maakt jouw organisatie nog geen gebruik van Marketing Automation software? In deze blog vertellen wij de zeven belangrijkste voordelen!

Voordeel 1: Het genereren van meer én betere leads

Door Marketing Automation in te zetten op de juiste manier, ga je op langere termijn meer én kwalitatief betere leads genereren. Een voordeel van goede Marketing Automation is namelijk dat je de gehele customer journey van jouw leads kan volgen, van bezoeker tot klant. Hierdoor heb je veel meer informatie over je leads, die je eerder niet had.

Door per fase in de buyer’s journey op de hoogte te zijn van de interesses, kun je leads de juiste informatie toesturen op het juiste moment; ook wel lead nurturing. Dit kan bijvoorbeeld met marketing e-mails, waarin de ontvanger een informatieve, specifieke tekst ontvangt inclusief een bijpassende call-to-action. Hiermee help je jouw leads door de customer journey heen, zodat ze sneller overgaan tot conversie.

Voordeel 2: Meer contactmomenten creëren

Indien je nog geen Marketing Automation gebruikt voor jouw marketingprocessen, heb je op het moment waarschijnlijk nog niet zo veel contactmomenten met je gegenereerde leads. Door Marketing Automation software in te zetten, kun je bepaalde processen en contactmomenten gemakkelijk automatiseren, denk bijvoorbeeld aan follow-up e-mails of automatische chatbots. Hiermee kun je waardevolle content aanleveren op het moment dat jouw leads dat (onbewust) nodig hebben.

Door meer contactmomenten te creëren zorg je ervoor dat je als merk onder de aandacht en top-of-mind blijft. Hiermee heb je een hogere kans van slagen en stijgen je deals.

Voordeel 3: Waardevolle contactmomenten

Eerder hebben we al vermeld dat je met Marketing Automation software je leads kunt volgen op je website. Hierdoor weet je wanneer, hoe vaak en welke pagina’s van jouw website worden bezocht.

Door leads in te delen op bepaalde kwalificaties, bijvoorbeeld een bepaalde branche of interesse, kun je content sturen die ook daadwerkelijk voor hen van belang is.

Een voorbeeld hiervan is dat je weet dat een lead werkzaam is in de IT-sector. Deze lead stuur je dan content die waardevol is voor deze sector en geen content over detailhandel, want dit vindt hij of zij waarschijnlijk niet interessant. Op deze manier maak jij jezelf waardevol voor de gebruiker.

Voordeel 4: Verbeter relaties met huidige klanten 

Naast het opbouwen van relaties met leads, maakt Marketing Automation het ook makkelijker om je relaties met huidige klanten te verbeteren. Je kunt huidige klanten gemakkelijk blijven voeden met voor hen waardevolle content, zodat je jouw klanten nog beter kunt helpen en de klantloyaliteit versterken.

Om top-of-mind te blijven kun je bijvoorbeeld e-mailmarketing inzetten. Hierbij kun je vragen naar wat ze vinden van jouw product of dienst, hoe het met ze gaat en of er nog eventuele problemen zijn waar jij mee kunt helpen. Daarnaast is het ook mogelijk om een nieuwsbrief te versturen met waardevolle content voor hun branche.

Voordeel 5: Marketing & Sales beter op elkaar afstemmen

Marketing Automation zorgt er binnen veel organisaties voor dat de marketing- en salesafdeling beter met elkaar gaan samenwerken. Dit komt onder andere doordat de lead scoring gedefinieerd wordt, waardoor de afdelingen precies weten wanneer een lead Marketing Qualified (MQL) of Sales Qualified (SQL) is en in welke fase van de customer journey de lead zich bevindt. Hierdoor weet de marketingafdeling wanneer zij de lead moeten nurturen en de salesafdeling wanneer zij in actie moeten komen.

Voordeel 6: Efficiënter met je tijd omgaan

Heb je drukke dagen en het idee dat je niet efficiënt aan het werk bent? Marketing Automation helpt hierbij doordat je bepaalde processen automatiseert en hier voor langere tijd niet meer naar hoeft te kijken. Een belangrijke sidenote, voordat je tijd gaan winnen, zul je eerst tijd moeten investeren.

Door tijd te investeren kun je je Marketing Automation goed instellen, waardoor je er later meer profijt van hebt. Het begint al met het kiezen van de juiste Marketing Automation tool, maar gaat ook om het definiëren van de Service Level Agreement en het vastleggen van processen.

Lees hier meer over hoe je kunt starten met Marketing Automation >> 

Voordeel 7: Toename van jouw ROI

Je return on investment, oftewel je ROI, geeft je inzicht in wat jij terugverdient per geïnvesteerde euro. Door je ROI te berekenen ben je je er bewust van wat je uiteindelijk daadwerkelijk overhoudt (of juist niet). Het grootste gedeelte van de organisaties die software inzetten voor hun Marketing Automation, zien dat dit binnen één jaar een positieve invloed heeft op hun ROI.

Wanneer je werkt met campagnes, weet je met goede Marketing Automation software precies hoeveel leads, conversies, deals en verkopen er uit een bepaalde campagne komen. Zo kun je dus ook de ROI per campagne berekenen en vervolgens bepalen of je gaat investeren of optimaliseren.

Ben je klaar voor Marketing Automation?

Genereert jouw organisatie al een solide stroom aan leads? Dan is jouw organisatie klaar voor Marketing Automation! Wij kunnen jou helpen om jouw marketing te automatiseren. We brengen dan samen met jou de buyer persona en de klantreis in kaart. Vanuit daar bepalen we welke content, op welk moment het beste aangeboden kan worden aan je leads zodat ze uiteindelijk overgaan tot een aankoop. 

Wil je meer informatie over Marketing Automation? Download dan onderstaand whitepaper!