5 interessante conversie-optimalisatietools

Wanneer je aan de slag wilt met conversie-optimalisatie is het zaak om er eerst achter te komen waarom je bezoekers bepaald gedrag vertonen, bepaalde keuzes maken en uiteindelijk wel of niet converteren. Er zijn verschillende manieren om de juiste informatie te vergaren om zo de onderzoeksfase van het conversie-optimalisatie proces in te kunnen vullen. In dit blog vind je 5 conversie-optimalisatietools die je helpen bij de 4 fasen van conversie-optimalisatie.

1. Expert review

Een expert review houdt in dat een expert op het gebied van usability de website bekijkt op basis van toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid. Usability en conversie gaan namelijk hand in hand. Het is belangrijk dat de expert knelpunten in kaart brengt die verband houden met het converteren van de bezoekers. Er wordt onder andere gekeken naar:

  • De algehele lay-out van de website;
  • De structuur;
  • De inhoud;
  • De processen.

Na de volledige analyse kun je aan de slag met concrete verbeterpunten.

2. Customer survey

Een andere tool om informatie te vergaren voor het conversie-optimalisatie proces is een customer survey. Een voorbeeld hiervan is een korte enquête. Hiermee kun je achterhalen waarom er wel of niet gekocht wordt door (potentiële) klanten. Knelpunten worden daarmee gemakkelijk in kaart gebracht.
 

3. User testing

Bij User testing laat je een aantal mensen uit een bepaalde doelgroep op individuele basis een reeks vooraf gedefinieerde taken op je website hardop denkend uitvoeren. Door dit te filmen kun je achteraf analyseren waar het mis gaat.
 

4. Online survey

Om informatie te krijgen van een daadwerkelijke bezoeker, wordt er vaak gebruik gemaakt van een online survey door middel van een pop-up of exit intent. Hiermee wordt er vaak gevraagd naar wensen en doelen van de bezoeker op jouw website. Het is een handige manier om je klant een vraag te stellen en het levert je veel interessante informatie op.
 

5. Interne gesprekken

Naast de informatie die de (potentiële) klant je kan geven, kunnen de mensen binnen je eigen organisatie vaak ook veel waardevolle informatie bieden. De verschillende afdelingen binnen de organisatie gebruiken de website waarschijnlijk op verschillende manieren en komen daardoor mogelijk andere knelpunten tegen. Missen zij informatie op de website of vinden zij iets onduidelijk? Daarnaast zijn er binnen de eigen organisatie veel afdelingen die direct in verbinding staan met de klant. Zij weten precies hoe de klant acteert en kunnen de wensen en knelpunten doorgaans goed benoemen. Een intern gesprek met collega’s kan daarom waardevolle informatie opleveren en biedt opnieuw aanknopingspunten voor verbeteringen.
 

Zelf aan de slag met conversie-optimalisatie?

Je kunt zelf aan de slag met deze vijf conversie-optimalisatietools om zo het bezoekers- en klantgedrag verder in kaart te brengen.

Wil je graag meer informatie over deze tools of kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan contact op met Vet Digital. Wij helpen je graag.

En wil je graag nog wat meer informatie over conversie-optimalisatie? Download dan onze whitepaper met handige tips en nuttige informatie.